Möjligheter med Bitcoin

Det finns ett intressant klipp med Richard Brown, IBM Executive Architect for Banking and Financial Markets Industry Innovation: Could Bitcoin be as transformational as the World Wide Web? Ett härligt citat är: “On the blockchain, no one knows you are a fridge”. Efter att ha sett den så är jag mer övertygad än någonsin att vi står inför riktigt intressanta förändringar.

En sådan idé är t.ex. en idé hur man inte längre behöver SIM-kort i mobilen: Bitcoin Poised To Make SIM Cards Obsolete.

Vi har knappt sett början ännu på hur detta kommer att utvecklas.

Ett problem med att ersätta PIN är lagringen av den privata nyckeln. Med alla säkerhetsbrister i telefoner idag skulle jag inte vilja lagra en privat nyckel på en telefon i första fallet, istället skulle jag vilja ha mer hårdvara som är designad för att lagra min privata nyckel och signera meddelanden som skickas till den. Sådan hårdvara kan vara hel-automatiserad med en dold nyckel som inte går att byta ut men fördelen blir i slutändan att när du tar ut nyckeln ur telefonen så har den faktist aldrig haft möjligheten att bli kopierad längs vägen.

Men som med allt annat så skall man väga säkerhet med bekvämlighet och om telefonoperatörerna sätter maxtak på utgifter och mitigerar risk den vägen så är bekvämlighet något som dem flesta antagligen skulle väga högre.

Ja, säkerheten är problematisk. En lösning kunde vara att använda det som ett kontantkort. Att man alltså för över så mycket pengar varje månad som man tycker man behöver. Du kan man aldrig förlora mer än så, vilket troligen är mindre än mobilens eget värde.

Ett liknande problem finns redan idag när man har en bicoin-klient på sin mobil. Även om den inte lagrar en kopia av din hemliga nyckel, så tillåter den att man gör betalningar om man lyckats komma in i mobilen. Jag vet inte hur det brukar ser ut, men den blockchain-app som jag använder kräver en pin-kod, samt att man så klart måste låsa upp mobilen först.