Min transaktion fastnade i "Mempool" pga låg fee

Hej!
Ny här och därmed min första tråd också. Hoppas den ligger rätt, annars får någon gärna flytta den såklart…

Jag är inte helt ny när det kommer till BTC, men detta är första gången det krånglat för mig.
Jag skickade en transaktion från min lokala Electrum plånbok på Laptopen till en online plånbok som även en var min. Transaktion stog som “pending” ett tag och jag insåg efter en stund att jag felat när jag snålat/skrivit fel och det blivit alldeles för lite till överföringsavgiften (“Fee”).

Förstår inte riktigt hur jag ska rätta tilll det, har då Helt tomt i min Electrum plånbok så söker efter andra vägar. Jag lär mig för första gången om mempool och någon skriver någonstans att i sådanna som mitt fall så studsar BTC:n tillbaka om ingen plockar upp den, det ska enligt hen ta ca. 3 veckor. Men långt mer än 3 v senare så ger jag upp och skjuter in 50:- bara för att försöka lösa problemet och betala en högre avgift. Klickar på “Pay fee” och överföringen dyker nu upp ender “pending” på onlineplånkan.

Men tiden går och inget händer fortfarande…Tillslute försvinner den, läggs inte till i plånboken varken lokalt (elektrum) eller online. Finns inte heller med under “Pending”.

När jag slår på det TXiD som jag sparat så får jag upp detta:

https://www.blockchain.com/btc/tx/a62…

Jag fattar nu inte vad jag kan göra för att få tillbaka BTC:n ? betalar gärna en avgift, men vet inte längre vart eller hur?

All hjälp skulle uppskattas oerhört och ber om rsäkt för en möjligen rörig första tråd!
Kunde inte hitta svaren när jag sökte på forumet snabbt, men ledsen om jag missat något - då får ni gärna visa mig dit :slight_smile:

Stort tack på förhand!
J.

Hej!

Har ingen vidare koll på Electrum och kan inte säga att jag förstår exakt vad som hänt men den transaktion du länkar till verkar mycket riktigt aldrig ha blivit inkluderad, p.g.a. avgiften var så låg. Däremot har en annan transaktion från samma adress blivit det dagen därpå. Den syns här:

https://www.blockchain.com/btc/tx/6324e7539eb0a0ac037e78cf5e5bbdba46af096c78caac62046b9b4cd3cbf548

Det är dock med en annan mottagaradress. Känner du igen den? (1KYmftXB9u3pHX2gFaPxWw2sLFVX5y89jD)

Okey! Tack för att du tog dig tid att kika på det och svara.

Jag känner inte igen den, men däremot så stämmer det att jag till samma onlineplånbok Lyckades föra en mindre transaktion och kunde på någon vänster då Inkludera en högre avgift på den tidigare uppstan ade transaktionen och trodde då att jag med en Hög avgift skulle lyckas ”få med” den tidigare transaktionen i samma veva. Men tyvärr kom bara den tänkta transaktionen fram…kan det vara att adressen bytts under tiden mellan transaktion nr. 1 och 2?

Jag tycker bara det är rörigt och aldrig spart krångliga BTC adresser varken i huvet eller nedtecknat; det är bara copy+paste som gällt och inte mycket mer tanke kring dom…

Hur som hellst, vad kan tänkas hända med en transaktion med för låg avgift som Ändå gått iväg och sedan inte plockas upp? Den hamnar i ”mempool”? Men hur länge då…och kan den räddas?

Tack igen för egagemang och svar!!
J.

Det är helt rätt sätt att alltid använda copy-paste på adresser, de ska inte skrivas ut för hand. Dessutom bör man aldrig återanvända samma dress utan generera en ny varje gång, så adresser behöver itne sparas.

Har en transaktion alldeles för låg avgift kommer det att ligga i mempool på obestämd tid. Den kommer förkastas av nätverket till slut.

Det finns två sätt att påverka en redan skickad transaktion:
RBF - replace by Fee. Du kan helt enkelt öka avgiften på din transaktion. Detta kräver stöd från din wallet.
CPFP - Child-pays-for-parent. - Du skickar en transaktion, innehållande bitcoinen från den obekräftade transaktionen, från den mottagande adressen, med väldigt hög avgift. För att miners ska få den höga avgiften behöver de också inkludera den föregående transaktionen i samma block och på så vis betalar den senare transaktionen för båda transaktionern. Inte säkert att det funkar dock, beror lite på storlek på transaktioner också.

Hej,
Tack för svar! Och jag försöker…
Men Den har fortfarande inte studsat tillbaka och jag hittar inte alternativen du nämner i min Electrum wallet (PC). Vill hemskt gärna också undvika att det ska bli en dyr historia med extra höga ”fees” bara för att jag gjort en tabbe. Det har blivit ganska rörigt i plånboken pga flera, efter den i tråden aktuella transaktionen, gjorda transaktioner. Däribland En där jag på något sätt försökt inkludera den krångliga av dom - men inte lyckats få med den (Samma transaktion D.H nämner att man kan se via länken misstänker jag).

Jag prövade att få iväg den med hjälp av ViaBTC.com’s ”BitCoin Accelerator” som vid något tillfälle hjälpt mig i en liknande situation, men får felmeddelandet att ”The TXiD is not existing” ?
Som att den nu försvunnit, samma när jag letar via olika blockchain-varianter.
Bör jag ”ge upp” och bara vänta på obestämd tid i mitt läge?

Tacksam för all hjälp!
Mvh