Mera frågor om att konfigurera kanaler i en lightning nod

Hej
Om jag sätter lnd att starta upp i auto mode så kommer klienter att koppla upp sig och kanaler skapas. Om jag kollar på dessa (listchannels) så har min nod satt in ett antal satoshi per kanal (60% av min wallet) i local men remote så är beloppet 0, varför blir det så och hur kan jag konfa att man inte får öppna en kanal mot min nod utan att tillhandahålla ett belopp för öppnandet av kanalen?

Och, ca 3 minuter senare hittade jag det :slight_smile: , man lägger till nedan i lnd.conf
; The smallest channel size (in satoshis) that we should accept. Incoming
; channels smaller than this will be rejected, default value 20000.
; minchansize=

Förklarar iofsg inte varför jag accepeterade kanaler med remote balance = 0, borde väl varit 20000 i dem

Hittade den här artikeln som förklarar local och remote balance på ett bra sätt

Ja precis, när du skapar upp en kanal så kommer hela balansen att vara “hos dig” och alltså inget remote. Vill man få lite remote balance så skrev jag en artikel för ett tag sedan om Bitrefills tjänst Thor där de öppnar en kanal mot dig, vilket alltså åstadkommer detta.

Men ja, det här är definitivt en del av Lightning Network där det behöver hända lite i användarvänlighet. Grejer är iaf på gång, t.ex. det som Lightning Labs kallar Loop.

Grymt, tack för tipset, har kikat på den sidan, reagerade lite på att man vill ha betalt för att öppna kanalen (kanske inte konstigt, har inte värderat det ännu :slight_smile: men jag trodde att tanken var att man får betalt (om man väljer att sätta en bas- och transaktionsavgift) när det sker en transaktion. Nu vill man ha betalt för att över huvud taget öppna kanalen, känns lite greedy. Dock, om vi bygger nätverket baserat på grunderna så borde det inte gå att ta betalt på det sättet eftersom det kommer att finnas andra kanaler att slussa pengarna igenom. Man får helt enkelt hitta andra sätt att bygga nätverket. Hittade den här sidan, https://miltonpusser.lightningnode.eu/#bitcoin
Vad tror du om den?
/Bertil

Jag tror att de måste ta lite betalt för det här i nuläget för väldigt många vill ha en kanal öppnad till sig och många av kanalerna kanske inte ens kommer att användas, vilket innebär att Bitrefill låser upp en massa kapital. Men det känns hur som helst som en temporär lösning, bättre grejer kommer nog.

Har ingen koll på länken du skickade, men det finns ju egentligen ingen risk i att låta någon öppna en kanal mot en själv, så hittar man nån som vill göra det är det bara att köra på.