Måste man betala skatt när man *köper* en bostad i Sverige?

Efter den hemska kraschen har alla mina planer grusats, men jag frågar ändå i hopp om att det nu kanske äntligen vänder och “går till månen”.

Okej, så staten ska ha 30 % av “förtjänsten” när man säljer Bitcoin för fiat, eller ens använder dem direkt (har aldrig sett en enda bostadsannons i Sverige som nämnt Bitcoin, och mäklare svarar inte ens om jag frågar om det). Det är illa nog.

Sedan har jag förstått att de stjäl 30 % av vinsten för den som säljer bostaden också.

Dessa två faktum gör att jag är ännu fattigare i verkligheten än vad jag trodde.

Men nu får jag en kall känsla längs ryggraden… Tänk om de även ska ha 30 % (eller någon procent) när man KÖPER en bostad också!

Är det så? Om jag redan betalat 30 % skatt på “vinsten” för mina Bitcoin, och sedan köper en lägenhet för dessa fiatpengar, kommer jag att dessutom tvingas betala skatt för att jag köpte bostaden? Om så är fallet kan jag lika gärna ge upp helt och flytta in i fattigstugan.

Hej!

Nej du betalar bara skatt när du “realiserar” en vinst, alltså t.ex. när du säljer bitcoin (som du tidigare köpt för ett lägre pris) eller säljer en bostad (som du tidigare köpt för ett lägre pris). Och då betalar du i regel 30% på vinsten du gjort.

När du köper en bostad betalar du ingen skatt.

Och för att förtydliga, ja att växla sina bitcoin till kronor eller betala för något med sina bitcoin räknas som att du “säljer”/“avyttrar” dem. Så den skatten kommer du inte undan.

Tack och lov för att man slipper en sådan “köpskatt” i alla fall… Nu behöver vi bara gå upp till 200k USD så kanske man har råd med något litet gryt!