Manuell konfigurering av en bitcoin lightning nod

Nu har jag satt upp min lightning node på mainnet med en egen bitcoin fullnod som backar den. Kör automatkonfigurering och satt in lite satoshi i plånboken för lightningnoden. Händer inte mycket dock, tänker att nästa steg är att manuellt konfigurera min nod att koppla upp sig men hur skall jag veta vilken/vilka noder jag skall koppla upp mig mot?

Använder du autopilot nu så att den skapat upp några kanaler alls?

[autopilot]

; If the autopilot agent should be active or not. The autopilot agent will
; attempt to automatically open up channels to put your node in an advantageous
; position within the network graph.
; autopilot.active=1

Egentligen tror jag det ska räcka med att köra det. Annars skulle jag nog försöka hitta noder som är välanslutna, kolla t.ex. den här listan över noder som har flest öppna kanaler:

https://1ml.com/node?order=channelcount

Några som har en rätt stor nod är svenska företaget Bitrefill. https://1ml.com/node/030c3f19d742ca294a55c00376b3b355c3c90d61c6b6b39554dbc7ac19b141c14f

Tack för feedback D.H.
Uttryckte mig lite slarvigt, min nod kopplar upp sig i auto mode, har den här konfigen
[autopilot]
autopilot.active=1
autopilot.maxchannels=5
autopilot.allocation=0.6

listpeers visar 5 anslutna noder och listchannels visar 3 öppna kanaler med local balance. Dock är remote balance 0 i alla 3 så jag antar att de jag kopplat upp mig mot inte satt in några satoshi eller? Kommer lite mer ledig tid framöver så jag skall försöka ge mig på en manuell konfig mot bitrefill.

Och att inget händer så menar jag att jag kan inte se att det förts över något i kanalerna.
“total_satoshis_sent”: “0”,
“total_satoshis_received”: “0”,

Det här blir mer och mer spännande :slight_smile: Stängde ner mina autokonfigurerade noder, mina utestående satoshi i kanalerna hamnade i pending i min wallet, tog några minuter av “nervös väntan” så var de tillbaka som confirmed balance. Dock att konfa mot bitrefill, hmm minimibelopp att sätta i kanalen är 4.000.000 satoshi lite drygt och det är för närvarande lite för mycket för att jag skall labba runt med. Skall kika runt lite och se vad jag kan hitta.
/Bertil