Mamma köpte bitcoin 2017

Fick veta idag att mamma köpte 2 bitcoin 2017. Hon köpte på option888 som inte verkar finnas längre, det verkar som att det var en opålitlig sida och finns med på finansinspektionen varningslista.

Hon har också blivit uppringd av en ”Recovery fund” som vill ”hjälpa henne”. När hon visade mig deras hemsida kunde jag ganska snabbt hitta stock photos på deras personal och andra bevis på scam. Dock verkar som ju veta att mamma faktiskt äger bitcoin? Dom skickade en skärmdump där det stod att hon hade 2 st sedan 2017. Hur kan dom veta det med hennes namn, hela grejen med bitcoin är väl att vara anonym? Eller är det information från option888?

Finns det nån chans i världen för mamma att komma åt sina bitcoin eller är det bara att glömma? Sidan där hon köpte finns ju inte kvar och hon minns ju såklart inga inlogg heller. :tired_face:

Tacksam för hjälp (jag är helt oinsatt på btc själv) :pray:t3:

Det är en rätt vanlig variant av bedrägeri att man också blir kontaktad någon som ska “hjälpa en”. Så om option888 var nån sorts scam så låter det troligt att “recovery funden” var en del av samma scam. Tyvärr. :slightly_frowning_face:

Vi började tänka det också, stort tack för hjälpen!