Lokala Bitcoins?

Hej!
I Ivan on Tech tog han den 25/4 upp att lokala bitcoins i Libanon låg på ett pris på ca 15000 USD.
Jag som inte är 100% insatt i bitcoin-universet frågar mig; hur kan det finnas lokala bitcoins? Vad är ens det?
Har man tillgång till internet så köper man väl hellre bitcoin för ca 7500 USD på vilken kryptobörs som helst, snarare än att köpa av någon i Libanon för 15000 USD?
Eller har man inte internet där? Eller vad missar jag?

Tja!

När priserna skiljer sig åt mellan olika marknader beror det nästan alltid på att det är svårt att flytta pengar från/till den aktuella platsen. Det är förmodligen alltså av någon anledning svårt för personer i Libanon att handla på internationella börser och/eller svårt för internationella aktörer att sälja bitcoin på handelsplatser i Libanon.

Vet dock inget om det här fallet specifikt men rent generellt handlar det nästan alltid om något sådant. Det kan t.ex. vara restriktioner på att föra pengar in i / ut ur landet.

Intressant. Tack för dina tankar!

Libanon genomgår just nu en stor kris och en run-on-the-banks. Du får max ta ut 1000kr i veckan på banken och endast i deras egna valuta. Deras pengar är inte längre deras pengar, något fler kommer erfara i den kommande ekonomiska krisen.