Litecoin upp till 3,8 EUR

Värdet på litecoin stiger, och anledningen torde vara att bitcoingrävarna vägrar tillåta att skala på blockkedjan.

coinplorer.com/Charts?fromCurre … rrency=EUR

Priset har tidigare legat under 3 euro, men steg sedan till en platå vid 3,5 euro.
Värdet har nu stigit ytterligare, och närmar sig 4 euro.

Det är en 30% ökning på bara en månad. En riktigt bra investering!

Bitcoin har också tagit ett steg uppåt då nyheten kom att en av de större grävarna krävde en ändring av max blockstorlek.

Men lyckas man inte faktiskt också öka blockstorleken så kommer litecoin (och andra kryptovalutor) att stiga ytterligare.

Heja Blockstream!

Får man fråga hur du resonerade när du valde Litecoin framför Ethereum?

Litecoin är det närmaste man kommer bitcoin, det är en klon med några förbättringar,
och dessutom är mynten rättvist fördelade utan någon “förgrävning” (“premine”).

Den viktigaste förbättringen är att blocktiden är 2,5 minuter istället för 10,
så det är bättre P2P-pengar som fungerar snabbare vid betalning.

Det finns fler kryptovalutor som liknar bitcoin, men litecoin har funnits längst,
och har stor datorkraft för grävning, så att blockkedjan säkras upp ordentligt.

Litecoin skulle kunna bli det nya bitcoin helt enkelt.

Men utan de kinesiska grävare som vägrar skala upp bitcoin på blockkedjan.
Vet inte hur det ser ut för litecoin, men det kan inte bli sämre, så mycket är säkert.

Likheten med bitcoin gör att företag enkelt kan flytta sina befintliga applikationer från bitcoin till litecoin.
Skillnaden är minimal till skillnad mot ethereum som kräver betydligt större ändringar.

Ethereum tillför inte så mycket extra, smarta kontrakt ligger långt in i framtiden,
och steg ett är att överhuvudtaget börja använda kryptovalutor.

Ethereum kommer dessutom alltid att ha inflation om jag förstått det rätt.
Världens alla fiatvalutor har redan inflation, tycker inte vi behöver en till.

Ethereum är dessutom inte rättvist tilldelat, orättvist är nog ett bättre ord.
Ethereum blev “förgrävd”, (premined), tycker inte sådant skall premieras.

Kursen har för övrigt stigit ytterligare, är nu ca 4 EUR (4.5 dollar)

litecoinexchangerate.org/

coingecko.com/en/price_charts/litecoin/eur

Ca 37 kronor:

litecoinexchangerate.org/c/SEK/1

Litecoin klarar även 4 gånger fler transaktioner än bitcoin.

Max blockstorlek är visserligen 1MB exakt som bitcoin, men det genereras ju 4 gånger fler block,
så 4 gånger fler transaktioner hanteras redan idag.

Premine: där vinner Litecoin

Blocktid: där vinner Ethereum med sina 12 sekunder per block

Datorkraft för grävning: osäker. Jag vet iallafall att Ethereum har fler fullnoder än Bitcoin

Likheten med Bitcoin: där vinner Litecoin

Däremot tycker jag att Ethereum tillför mer än Litecoin eftersom det är en hel plattform med just nu ca 200 projekt som bygger sina lösningar.

Ethereum kommer att ha ca 10% inflation till slutet på 2017 (från ca 80 miljoner Ether till ca 90). Därefter kommer proof of stake att införas med ännu lägre inflation. Hur stor är Litecoins inflation per år?

[quote]Litecoin är det närmaste man kommer bitcoin, det är en klon med några förbättringar,
och dessutom är mynten rättvist fördelade utan någon “förgrävning” (“premine”).[/quote]

Påstår du att Bitcoin är premined? Det är det inte.

Bitcoin är inte förgrävd, den är rättvist fördelad.

Ethereum däremot är förgrävd.

Inflationen i litecoin är fortfarande hög på samma sätt som i alla nya kryptovalutor, mynten måste ju skapas.
25 litecoin skapas per block, men när alla 84 miljoner litecoin skapats blir inflationen noll.

Eftersom efterfrågan är hög så påverkas inte priset nämnvärt av de nya mynten,
priset går ju till och med upp.

Samma läge som Ethereum sitter i med andra ord.

Vi som först ut att använda kryptovalutor behöver inte själva oroa oss för inflation,
det gör inget om nya mynt skapas så länge efterfrågan är så stor att alla nya mynt köps upp.

Kursen bibehålls eller går upp, så antalet mynt nya påverkar inte det värde vi själva lagrat i valutan.

Men har man ett längre perspektiv (årtionden) kan man ju fråga sig vilken valuta man vill ha i framtiden,
när världen gått över till att använda kryptovalutor för att kunna handla länder emellan.

Vill man ha pengar som behåller värde över tid och låter människor planera långsiktigt
och ger förmågan att kunna spara över längre tid på samma sätt som guld?

Eller vill man ha en valuta som läcker och förlorar i värde och tvingar till kortsiktig användning som dagens fiatsystem?

Jag vill definitivt att det åtminstone skall finnas en stor och etablerad kryptovaluta utan inflation i framtiden.

Men alla kryptovalutor behöver ju inte vara inflationsfria, det finns plats för flera och däribland ethereum.

Tror du att Litecoin kommer att bli inflationsfri före Ethereum?

Litecoin kommer bli inflationsfri när alla 84 miljoner mynt skapats:
docs.google.com/spreadsheets/d/ … utput=html

Ethereum kommer aldrig bli inflationsfri någonsin.

Observera att jag använder Milton Friedmans definition av inflation.
Inflation är en ökning av penningmängden, och är inte kopplad till pengarnas köpkraft överhuvudtaget.

Riksbanken däremot försöker dölja att de trycker pengar, och “mäter” inflationen genom att mäta köpkraften.

Vid 13:50 finns en bra beskrivning av inflation:

youtube.com/watch?v=DyV0OfU3-FU

Enligt Ethereums lead Proof of Stake designer - Vlad, kommer Ethereums inflation bli 0 nästa år. Vitalik Buterin vill hålla inflationen låg för att ca 1000 personer ska kunna validera blockkedjan. Du verkar vara helt säker på att Ethereum aldrig kommer att bli inflationsfri. Varifrån har du fått denna informationen?

Det är mycket intressant om de ändrar på det, fick informationen härifrån t ex:

blog.ethereum.org/2014/04/10/th … -ethereum/

=========================
Though the issuance of ETH is in a fixed amount each year, the rate of growth of the monetary base (monetary inflation) is not constant

Om antalet mynt som skapas är lika stor varje år så kommer inflationen minska, men aldrig nå noll,
möjligtvis om man antar att mynt försvinner.

Men är det gammal och inaktuell information så får jag fundera igen på ethereum.

Verkar som ingen vet exakt vad som kommer hända, och det är inget speciellt bra betyg för en valuta.

Ungefär 90 miljoner ETH blir det troligen.

Hittade denna kommentar:

=======
With that being said IMO I found that 90M ETH with 70% coming for the pre-sale and a switch to PoS make the money supply VERY VERY concentrated.

70% kommer från förgrävningen alltså om det stämmer?

Ligger väldigt långt från en rättvis valuta i mitt tycke, inflationsfri eller ej.

Känns som en samling skojare som vill sko sig på andras bekostnad.

Pre-sale var öppen för alla i hela världen att delta i. Man skickade bitcoin och fick Ether. Det är ju en slags premine fast en öppen variant där vem som helst är välkommen att investera. Därefter öppnade grävning så att även de utan bitcoin fick en chans att skaffa Ether.
Frågan är om inte Bitcoin har en större orättvis fördelning fast vad gäller Litecoin vet jag inte.

Ethereum är inte skapat för att blåsa användarna på pengar iallafall enligt mig.

Om man förstörde bitcoin för att få ethereum istället till exempel genom att skicka
till en bitcoinadress som ingen har den privata nyckeln till så blir det ju mer rättvist
(t ex en adress i stil med “1DennaAdressHarIngenKandNyckel”)

Men om det var organisationen bakom ethereum som fick bitcoin så är det inte en rättvis fördelning.

Hur det gick till går väl att läsa sig till, jag ska läsa på någon regnig dag.

Sedan har det också gått väldigt fort, att skapa alla mynt på bara något eller några år är för snabbt.