Lista över butiker som tar Bitcoin Cash

Förutom alla handlare som använder sig av BitPay för att ta betalt med Bitcoin Cash så finns det flera andra sätt att hitta Bitcoin Cash-butiker. För de som vill prova att handla med Bitcoin i butik så har coinmap.org varit en bra plats att söka via karta men tyvärr slutade många butiker att acceptera Bitcoin i december och januari sen transaktionsavgifterna ofta var dyrare än det man ville köpa. Det kan ändå vara värt att fråga i butiken om de istället accepterar Bitcoin Cash. Ett annat problem med coinmap är att de listar webshoppar på sin karta (?!) så det är inte mycket mening att ta sig till platsen på kartan.

Marco Coino
Har en karta över Bitcoin Cash-butiker och även en mobilapp för att lägga till och hitta butiker i närheten. Tanken är att det bara är fysiska butiker som ska listas här och det verkar funka bättre än coinmap.org. 40 stycken butiker finns här för tillfället.

The Accept Bitcoin Cash initiative
Här listas både fysiska och webbutiker men tyvärr saknas en karta med de fysiska butikerna. Däremot finns här fler butiker - 453 stycken just nu.

LocalBitcoinCash.org
Även här listas både fysiska och webbutiker utan karta samt insättning- och uttagsautomater för Bitcoin Cash. 50 stycken butiker idag.

Ta vara på bitcoin cash från en Bitcoin Core plånbok

Om jag hade haft bitcoin.se, hade jag flrsökt göra en karta baserat på openstreetmap som visar sverige specifikt och återanvänder den data som coinmap.org byggde upp, då den är publik och tolkningsbar.

sök på taggen för betalmedel och om det står bara “bitcoin”, visa som “kanske tar emot BCH”. Står det specifikt BCH så visa som “tar emot BCH”. Kom ihåg att ta reda på datumet för det changeset som lade till det och visa detta för användaren.

Ska kika lite på Coinmap nu för den nya sajten. Ser dock inte att man får ut någon tagg för betalmedel ur deras API. Sen håller jag med om att det är lite förvirrande med att den listar webbshoppar… lite svårt att veta vad som är vad. Kanske bygger jag upp en egen databas där jag kan ha med dessa detaljer istället.

ta inte datan fråm coinmap, ta den ifrån openstreetmap, vilket är källan som coinmap använder internt.

Det blir färre mellanhänder och du går mer kontroll över vad du gör, och data du fyller i själv blir lättare för andra att använda.

Nu har även findbitcoin.cash en egen databas över Bitcoin Cash-butiker. Likt Marco Coino så har de en karta men plats för mer information som bilder, telefonnummer, webbsida och erbjudanden. Eftersom funktionen är ny så finns det inte så många butiker upplagda än. Hjälp till att lägga upp fler butiker om ni känner till några genom att klicka på Add new merchant that accepts BCH now.