Kryptovänlig bank

Hej,
Jag har hållit på med kryptovalutor sen hösten 2017 och har under senaste tiden bekymmer med min bank (Swedbank) då jag inte längre kan varken skicka eller ta emot likvida medel från olika handlare. Är det någon här i forumet som har något förslag på vilken bank som man byta till eller ha som tillägg till Swedbank?

Suck… Du är inte ensam. Har vandrat igenom ICA Banken och nu Danskebank men alla fryser mina överföringar till Kraken och Coinbase.

Min lösning har varit att räkna med att alla svenska banker kommer blocka överföringarna någon gång i framtiden och bara överföra med en studs hos en utländsk bank emellan.

Jag kör via tyska banken N26 (https://n26.com/en-eu). Gratis och superlätt att skaffa ett konto.
Överföringar till N26 verkar alltid godkännas av svenska banker och N26 har aldrig stoppat mina överföringar till exchanges. Dessutom säljer dom inget crypto själva som t.ex. Revolut (blockat transaktioner) så finns inte så mycket conflict of interest.

Hoppas det löser sig!

Ok, tackar! Då är det ingen idé att kolla fler svenska banker alltså… Jag ska absolut kolla upp ditt tips.

1 gillning

Hej!
Handelsbanken har varit bra för mig fram tills dess att jag överskred en summa då banken måste enligt lag (tror jag) kräva att jag fyller i ett “Anti-moneylaundering” (AML) formulär där de vill veta vart pengarna skickas och vart de kommer ifrån. Jag var lite försenad med att skicka in denna då jag var på semester och fick ett brev att de skulle “slänga” ut mig ur banken eftersom de inte hade fått denna info från mig.

Men de godkännde all info jag skickade till dem, försenat och drog tillbaka beslutet.

Jag har inte skickat pengar sedan dess till min Coinbase och jag tror även att bristen på denna information var anledningen till att jag inte kunder skicka mer. Så jag kan inte uttala mig till 100% att de tillåter det nu men större delen av 2020 så var det inga problem för mig att föra över pengar till mitt Coinbase konto.

Lycka till om ni provar med Handelsbanken. Jag har inga andra klagomål jämtemot dem men jag använder dem endast för att få in lönen på kontot.

Jag har ännu inte gjort någon transaktion utan bara pratat med SEB och enligt dem så skulle det inte vara några problem. Dock så ville dem ha en köp/sälj -not ifrån Bitstamp (som jag tog som exempel).
Det kan ju hända att det blir något annat i praktiken sen men iaf så dem sa

1 gillning

Trust me, i used all of this banks but if you buy and sell within 100k in a month, you should be fine otherwise expect your account to be closed.

Jag har Länsförsäkringar, Revolut och Klarnakortet som nu alla har blockat överföringar till alla exchanges. Får kanske fixa N26 men tänkte testa Lunar först. Återkommer med resultat!

EDIT: Har nu testat Lunar och jag lyckades göra ett köp på en exchange med de så de verkar också funka!

EDIT2: Det funkar inte längre och enligt supporten var det ett “misstag” att det funkade igår.

Finns det någon bank som funkar överhuvudtaget? Enligt denna artikeln tillåter inte N26 det heller.

Länsförsäkringar blockade min möjlighet till utlandsbetalningar pga ej tillräckligt med kundkännedom (beslut går ej att överklaga) och Kraken kan nu inte göra utbetalningar till länsförsäkringar.
Det blir en jobbig sits när man inte kan plocka hem vinst till svenskt bankkonto samtidigt som man blir skatteskyldig för transaktioner som gjorts på exchanges…
Någon som hittat en vettig bank eller alternativ väg ut från exchanges till svenska banker?

inga problem att skicka pengar till både coinbase och kraken från Handelsbanken.

Däremot har de ringt upp mig vid två tillfällen på slumpmässiga krontroller där de ställt frågor om vart pengarna ska och om det är någon som har sagt åt mig att skicka dem osv. Jag har bara svarat att jag ska köpa krypto på en exchange och att jag gör detta på egen initiativ och ingen annan är inblandad. Då har de varit nöjda och skickat igenom överföringarna.

läste på Twitter (https://twitter.com/2ndtrader/status/1382784709776773126) att man kan föra över till sitt skattekonto. Inte testat, men “big if true”.