Kryptera era plånböcker

Hej,

Känner bara att jag måste skriva av mig lite här.
Säkerheten får aldrig underskattas.

Säkra er plånbok (wallet.dat)
Den större delen av bitcoinmängd skall säkerlagras i en dator, USBminnen, skivor som inte har
anslutning till Internet. Kryptering skall användas. Jag använder TrueCrypt.

Om ni tradar köper/säljer bitcoin kan ni ha en mindre mängd i en annan plånbok på en
dator med Internetanslutning. Även här skall man skydda sig med tex. TrueCrypt.
Om man privat sysslar aktivt med köp/sälj/överföring föreslår jag att man skall ha en dator med ett
nyformaterad operativsystem och att datorn enbart får användas för ändamålet. Man får spärra så att
ingen skall kunna surfa på den etc. En sådan dator kan man säkert köpa begagnat
för några hundringar SEK. Själv skall jag skaffa en sådan dator inom kort.

Bra tips!

Jag har själv mitt “sparkonto” på en Ubuntu-installation med krypterad hårddisk (ifall någon snor datorn).
Från den datorn är det strängt förbjudet att ens starta en webbläsare för att minimera risk att få in virus/trojaner.
Dessutom kör jag backup av min wallet.dat efter användning, givetvis också krypterad.

Sedan har jag på min vanliga dator en mindre mängd bitcoins, som jag använder dagligdags.
Den har jag bitcoin-qt’s inbyggda kryptering, för att den ger tillräckligt med säkerhet utan att för den delen inkräkta för mycket på användarvänligheten.

Det kanske låter knökigt, men det jag skrivit ovan är inte särskilt svårt att sätta upp egentligen.
Det finns bra guider om hur man sätter upp detta på nätet.
Men det klart, ett allmänt datorintresse underlättar :slight_smile:

För dem som inte har något emot engelska är detta en bra text att ha läst åtminstonde en gång:

bitcoin.org/en/you-need-to-know

Jag krypterar mina wallets med bitcoin-qt/bitcoind med ett password som är en lång radda helt osammanhängande ord, vilka jag skriver ner på ett papper som jag förvarar på ett säkert ställe. Gäller bara att inte glömma bort var lappen ligger, men svårt att skydda sig mot senilitet! :slight_smile:

Kolla även in brain wallets. Så länge du kommer ihåg en särskild fras har du tillgång till dina bitcoins.

brainwallet.org