Köpt beg Ledger Nano S - hur säker är den?

Jag har alltid varit lite misstänksam på de här webbaserade mjukvaruplånböckerna då jag läst mycket negativt om dom under årens gång. Var tom lite misstänksam mot Bitcoin då den började bli lite poppis runt 2010, Men i vart fall, jag har köpt några begagnade dvs använda Ledger Nano S på Tradera under årens gång. Har faktiskt inte använt dom ännu mer än att jag installerat dom med hjälp av “Ledger Live” som jag tankat ner från Ledgers websida. Brukar dessutom uppdatera dom då och då så inte mjukvaran i dom blir för gammal. Ett evigt problem som återkommer med den digitala revolutionen. :disappointed_relieved:

Mjukvaran “Ledger Live” känner ju av om den ledgern jag ansluter är “original” eller en förfalskad kopia som ska efterlikna ett original. Så där borde jag väl känna mig hyfsad säker.
Den “seed” jag fått på 24 slumpvalde engelska ord vid installationen borde väl vara hyfsat unika bara för mig. 2048^24 är väl “hyfsat” säkert även om det inte kan matcha WINRAR. Likaså det password jag valde vid starten av Ledger Live samt den 6-siffriga PIN-koden.

Så min fråga är - hur säker ska jag känna mig?

Jag vet att en Ledger bara kostar ca 600 kronor styck men kan man köpa dom beg på Tradera för en dryg hundring väljer jag hellre det alternativet. :grinning:

Avslutningsvis, har faktiskt ännu inte köpt eller sålt någon Bitcoin. Dvs jag har ännu inte haft någon valuta på mina Ledger Nano S. Men jag ska börja sälja av min vinylsamling framöver och tänkte då enbart sälja den i Bitcoin.

Följdfrågan är - vilka länder kan man flytta till temporärt för att helt lagligt växla Bitcoin till landets valuta utan massa frågor och skatter? Jag tänker alltså inte betala en enda % i skatt på dessa Bitcoinintäkter då jag redan är beskattad till döds av svenska skattemyndigheter.

Av allt som går att köpa begagnat är nog detta bland det allra värsta. För en liten monteär vinst har du nu orsakat dig själv oräkneliga sömnlösa nätter och enorm stress. Du kan omöjligt veta om denna enhet modifierats på något underfundigt sätt, kanske så att den lurar programmet att påstå att den är äkta och sådant.

Till och med när folk köper dessa saker nya, men inte gör det från den officiella försäljaren, har det ofta hänt att de fått en som är helt “äventyrad” och skickar alla Bitcoin till deras egen adress. Och allt för att “det ju var billigare”…

Skulle du köpa en livsviktig medicinsk apparat åt dig själv begagnad för ett vrakpris från någon skummis ur baksätet på en personbil i en mörk gränd? Tror inte det. Varför då i detta fall?

Dessutom är hela Ledger-företaget ytterst tveksamt då de lyckats läcka hela sin kunddatabas och varit otroligt arroganta kring det, samt är inte ens öppen källkod till skillnad från Trezor, så jag skulle aldrig ens köpa en ny Ledger från den officiella sajten…

Vill man vara 100% säker på att inte ens besparingar bara försvinner ut i tomma intet kanske det är bättre att satsa på ett bankkonto i någon väletablerad bank typ SEB. Eller möjligen lägga dom i aktier och aktiefonder och hoppas på börsuppgång. Och inte placera dom i Bitcoin. Det kan jag hålla med dig om till fullo. Men jag skulle gissa på att merparten som vill placera pengar i kryptovaluta gör det för att på något sätt hålla pengarna borta från insyn från sina enskilda länders skattemyndigheter eller kanske tom från polis och domstolars insyn i vad pengarna kommer ifrån.

Ska ärligt erkänna att jag inte är nämnvärt kunnig i ämnet kryptovaluta i allmänhet och Bitcoin i synnerhet eftersom jag aldrig ägt någon Bitcoin eller kryptovaluta rent allmänt. Däremot har jag väl hyfsad (grundlig) datakunskap eftersom jag haft datorer sedan början av 1990-talet.

Men jag antar att det optimala att förvara sina Bitcoins på är att tanka ner den nästan 500GB stora “blockkedjan” (bitcoin blockchain). Dock är jag förvissad om att mina datakunskaper är alldeles för låga för att utnyttja denna möjlighet. :roll_eyes:
Dock kan jag väl tänka mig att Mr. Musk när han trycker in några miljarder US$ använder sig av “bitcoin blockchain” då jag har svårt att tro att han loggar in till Coinbase, Exodus eller liknande “hot wallets” eller ens sitter och fingrar på Trezor eller Ledger Nano. :smiley:

Kan hålla med dig om att det kanske är vansinne att köpa beg Ledger Nano på Tradera. Har faktiskt även en Trezor köpt i original från Trezor i Tjeckien. Dock irriterar det mig starkt att Trezor genom köpet både har mitt namn, adress, tel nr och email. Det har däremot inte Ledger vad beträffar de Ledger jag köpt beg. Oavsett om de är “använda” eller nya i obrutna förpackningar. Dock får Ledger mitt IP-nummer varje gång jag startar Ledger Live och kopplar in min Ledger och det är klart irriterande. :point_down:
Kan tänka mig att varken Trezor i Prag och Ledger i Paris knappast står emot en förfrågan varken från FBI, Scotland Yard, Europol eller Rikskrim om så skulle vara fallet.

Bulvan är nog bäst om man vill hålla sin egen identitet skyddad.

Vad beträffar att knäcka mjukvaran i en Trezor så är det väl knappast något som gemene man gör. MEN - om någon bytt ut hårdvaran i en Ledger så spelar det naturligtvis ingen roll om jag återställer den med ny seed. Men för det krävs kanske 140 i IQ och det är ovanligt, även om det säkert händer. Om Ledger Live verifierar hårdvaran så ökar det nog till 220 i IQ om man skall komma förbi det skyddet också. Även om det också hänt. Man kan ju i så fall ställa sig frågan om den matematiska sannolikheten är större än att jag omkommer i en trafikolycka resterande tid av mitt liv?

Jag drar mig till minnes snacket om att använda WINRAR att kryptera filer/mappar med.
Krypteringen i WINRAR motsvarar högsta AES 256 bit dvs 256-bit key length: 1.1 x 10^77
Dvs: Just imagine what time it would take to crack a 256-bit AES key, which boasts a staggering number of 984,665,640,564,039,457,584,007,913,129,639,936 combinations.

Avslutningsvis tänkte jag testa alla mina Ledger och Trezor genom att lägga in en tusenlapp (SEK) på respektive. **Var kan man göra detta till absolut LÄGSTA pris? Ingen brådska utan det får gärna ta uppåt en vecka bara det är SUPERBILLIGT och SUPERENKELT. Har tillgång till Handelsbanken kredit/bankkort och banköverföring med BankID. DOCK EJ MOBILT BANKID ELLER SWISH!!! **
Vill helst göra det så anonymt som möjligt. Vill INTE skicka några digitala bilder på varken pass, körkort, elräkningar eller på mig själv!!!

Btw, eftersom du själv aldrig skulle använda en Ledger, och då troligen inte Trezor heller - vad använder du själv?

Jag har ingen hårdvaruplånbok alls utan har alltid använt Bitcoin Core. wallet.dat-filen lagras naturligtvis redundant och alltid krypterat med VeraCrypt. Samt att själva plånboksfilen också är krypterad. Det är med andra ord mycket besvärligt om jag faktiskt skulle behöva använda/skicka dessa Bitcoin, förutom en liten del som jag har på en mindre plånboksfil. Jag kommer att svettas floder den dag då jag tvingas använda dem och då kanske aldrig kan komma åt dem, om jag slarvat på något sätt… Vill inte ens tänka på det.

Ang. att köpa Bitcoin “anonymt”, eller rättare sagt utan centraliserad KYC/AML: Bisq är enda sättet. Bokstavligen enda sättet. Och nej, det är inte “förmånligt”. Du betalar alltid mer än marknadspriset där, just eftersom det inte är en stor, centraliserad marknadsplats med KYC/AML.

Om någon påstår att det finns andra alternativ ljuger de eller vet de inte bättre.