Köpa Bitcoin (Osynligt)

Hej.
Jag har hört från flera håll att Bitcoin köper man utan att skatteverket får reda på det. Jag har 400000:- på ett Santanderkonto som jag vill tömma, men då måste jag ha pengarna hemma och det är inte bra ifall att jag dör.

Kan jag köpa bitcoins för 400000:- och ha dom liggandes på ett konto hos er och när jag behöver pengar hämta ut det jag behöver utan att skatteverket får reda på kontot och pengarna. Pengarna överförs direkt från Santander till erat konto.

När man deklarerar kontrollerar skatteverket alla konton man har. Jag vill att dom inte ser eller får reda på mitt Bitkoinkonto hos er.
Mitt lönekonto har jag hos Swedbank och ett extra sparkonto hos Santander. Jag har en ny iMac men ingen smartphone utan en gammal ElfEriksson som fungerar perfekt åt mig. Jag har BankID som jag använder på min iMac.

Berätta. Tack.

Hej Kalle,

Först och främst så vill jag bara säga att jag inte uppmuntrar någon till skattefiffel. Med det sagt så förklarar jag gärna lite mer om Bitcoin. Bitcoin.se har inga “konton” eller dylikt där du kan förvara bitcoin och en av grundprinciperna inom bitcoin är just att du kan ansvara för dem själv och förvara dem precis hur du vill.

Jag föreslår att du börjar med att kolla in de här två sidorna:

Vill du förvara dem på ett säkert sätt utan att behöva vara speciellt tekniskt kunnig så rekommenderar jag en hårdvaruplånbok.

När det gäller själva växlingen till bitcoin så är det inte omöjligt att Skatteverket får reda på det om du gör det via nån av de mer etablerade börserna (i Europa är två välkända börser t.ex. Bitstamp och Kraken). Det finns förstås mer anonyma sätt att vöxla pengar på också men det har ju andra risker och där har jag inga rekommendationer att komma med.

Tack för svaret. Anledningen till varför jag undrade, är alla artiklar om att bitcoin är osynliga för alla (Penningtvätt) därför funderade jag på om jag skulle kunna flytta mina 400000:- till ett Bitcoinkonto för att bara ligga där. Mitt syfte var att bli fattigpensionär som är mer lönsamt med alla bidrag man får, men jag är för rik med mina 400000:- som jag redan har skattat för, därför tycker jag inte att den summan skall synas när Skatteverket räknar ut summan jag har rätt till. I mitt fall ungefär 5000:- varje månad så länge jag lever, men då får man inte ha 400000:- på konto som Skatteverket ser som bankerna måste ge Skatteverket.

Tack i alla fall.

Ja, kort sagt så kan du alltså växla dem till bitcoin och hålla dem “gömda”, ingen kan se att du har bitcoin om du förvarar dem själv. Förvarar du dem “hos” någon på någon form av konto så beror det på vilket informationsutbyte det stället har med våra myndigheter. Men hur som helst så skulle även som sagt själva växlingsprocessen kunna snappas upp av myndigheter.

Vad straffet är om Skatteverket kommer på att du försöker lura dem vet jag inte, så tänk dig för innan du ger dig in på nåt sånt här.

Tack. Eftersom man inte får någon egentlig ränta längre på sparkonton, är nog det bästa att jag tömmer och avslutar Santanderkontot efter att jag överfört pengarna till mitt Swedbankkonto och sedan tar ut upp till 15000:- i veckan i en bankomat vilket man tillåts göra som är helt lagligt har jag hört och lägger kontanterna i madrassen. Det som är viktigt är att man skall vänta minst ett halvår innan man tar kontakt med Skatteverket för att gamla uttag försvunnit från rullorna.

1 Like

Hej Kalle, du kan självklart ha en vanligt wallet på din mac dator, som inte skatteverket kan se är din wallet ?

Behöver du mer hjälp så är du välkommen att kontakta mig,
jag tycker inte det är alls konstigt, jag förstår exakt anledning till varför du inte vill att dem ska se dem pengarna,

Mvh