Köpa bitcoin, alternativ till Safello

[Det här ämnet har brutits ut från denna tråd /Mod]

Har följt ditt ärende och beklagar. Bra att du skrivit här så man får ta del av det.
Är helt ny på bitcoin och ska införskaffa mina första snart. Hade för avsikt att köpa via Safello men ska nog se mig om efter andra alternativ. Finns det andra? Någon lista med ställen man kan köpa ifrån? Hade också varit intressant om där stod med påslagen från varje ställe, hur mycket avgift alltså.

Hej @Lollipop!

Vi listar några alternativ här:

Det står inga specifika avgifter där men direktköp med Swish har rätt höga avgifter både hos Safello och BTCX (ännu högre hos BTCX). I regel kan du få lägre avgifter ju mer du är beredd att anstränga dig. Swish+BankID utan att skapa något konto hos Safello eller BTCX är enklast men också dyrast.

Andra extremen är att skaffa ett konto på en riktig, etablerad, börs, skulle då rekommendera Bitstamp. Då behöver du förmodligen först verifiera dig genom att fota och skicka in ditt ID mm. Sen får du göra en banköverföring till deras konto och när pengarna kommit in kan du köpa bitcoin. Avgifterna är för själva köpet är låga men man får tänka på att det också tillkommer en växling SEK till EUR där du förlorar lite, samt en avgift när du vill ta ut dina bitcoin till en egen plånbok.

Nämner också Trijo där som är en nystartad svensk börs. De har såvitt jag förstår en fast avgift (inte procentuell) på trades så där kommer det förmodligen att bli billigt om du ska köpa för större belopp. Var dock uppmärksam på att eftersom de är nya så ligger inte så många säljordrar inne så priset som fås där kan redan från början vara högre än på etablerade börser. Det är även här en växling SEK -> EUR inblandad.

Det är inte helt lätt att jämföra avgifter rakt av så rekommederar att du gör lite egna undersökningar. Vill också säga att även om Safellos hantering av ärendet i den här tråden inte var något att stoltsera med så är det väldigt sällan jag hör någon kritik mot dem annars.