Köp av Ethereum

Hittade denna webbplats som säljer ether:

iconomi.net/

Har inte provat själv, vet inte hur det fungerar.

Illa att man ska tvingas till andra kryptovalutor, men bitcoins blockkedja är full, så alternativ måste fram och det kvickt.

Bitcoin blockkjedja är inte full. Blocken i bitcoins blockkjedja är inte heller fulla, men bra nära.
Hittils har det inte påverkat mig dock, och jag köper saker för bitcoin åtminstonde 2-3 gånger i veckan.

Tittar man på de faktiska storlekarna på blocken så finns det näst intill ingen plats kvar:

blockchain.info/

Storlekar just nu:

998
998.16
998.07
999.65
989.08
0.19

Har man en plånboksmjukvara som betalar större avgifter än andra liknande mjukvaror så kommer de egna
transaktionerna gå igenom.

Men den som använder en mjukvara med lägre avgifter får vänta.

Vet inte hur representativt detta är, men under denna period var det ingen plats kvar:

i.imgur.com/xxuHNSs.png

även ett block med exakt 1MB data i, är inte “fullt” (=otillgängligt för vardagligt bruk) om någon del av den datan är nollkostnads transaktioner. Jag var riktigt skeptisk till idén om att “vi skall inte skala så att en avgiftsmarknad byggs upp”, och jag är fortfarande skeptisk och tycker att dem har släpat fötterna efter sig på tok för länge nu, men resultatet har trots allt varit att vi fått ett bevis för att transaktionsavgiften har betydelse för vilka transaktioner som brekräftarna väljer att hantera.

Jag vill nog hålla med btc ändå att blocken faktiskt är fulla. Det har drabbat mig själv och alla jag känner som använder bitcoin i form av mycket långsamma överföringar, trots hög avgift.
En vän som är nybörjare blev inte alls imponerad av Bitcoin efter att jag tipsade honom att handla på Webhallen. Efter att han gjort en överföring till Bitpay så hann de 15 minuterna såklart passera utan att överföringen bekräftats. Efter det så får man ett mail från Bitpay som säger att de fortsätter bevaka överföringen i en timme. Även denna tidsfristen passerade så nu gick köpet inte alls igenom trots att pengarna försvunnit från plånboken. Det slutade med att han fick kontakta Webhallen som var hjälpsamma och tillslut gick köpet igenom.
Helt i onödan har vi skrämt bort ytterligare en möjlig bitcoinanvändare för ett problem som hade kunnat lösas redan i januari genom att t.ex. uppgradera till Bitcoin Classic. Nu väntar vi båda på att Bitpay ska börja acceptera Ether så att vi kan slippa Bitcoin Core-utvecklarna och istället byta till en kryptovaluta som faktiskt välkomnar nya användare.

Coinbase börjar acceptera ethereum:

qz.com/687482/coinbase-will-star … -exchange/

Skummt. Jag använder copay och har inte märkt av någon allvarlig försening. Att det skulle gå 15 minuter istället för 10 är helt normalt, 10 minuter är inte forcerad utan är slumpbaserad. Att webbhallen är helt bakvända och väntar på tonvis med bekräftelser när man vill köpa en kabel för 29kr är det faktiska problemet.

Jag har flera gånger meddelat bitpay om att dem behöver kunna låta sina handelsmän kunna ställa in bekräftelsekrav per ordervärde, och för ett år sedan snart fick jag svaret att det lät som en användbar inställning och dem skulle skicka det vidare till sina tekniker.

Håller absolut med om att man borde bytt/byta över till bitcoin XT/classic eller rakt upp-och-ner bara höja blockstorleken, men har inte personligen upplevt problemen med att blocken är “fulla”.

Vilken plånbok och avgiftsinställning var det ni använde som ställde till problem?

Just nu är det plats i blocken, här är storlekarna på de sista 6 blocken:

609
442
998
998
162
142

Lördagsmorgon i Europa och Nordamerika sover.

Kina är vakna och handlar visserligen en hel del med bitcoin, men där är det mest fråga om
daytrading och inte köp av varor och tjänster, så de gör mest ett mindre antal större transaktioner.

Problemet är inte att Webhallen väntar på flera bekräftelser. Det går bra att vänta några timmar när man handlar på postorder. Problemet är att Bitpay bara väntar en timme på första bekräftelsen. Om den första bekräftelsen kommer inom en timme så får man ett mail om att betalningen mottagits och att de väntar några bekräftelser till innan ordern skickas. Detta har funkat utan problem i alla år förutom nu de senaste månaderna.

Vi använder Mycelium och breadwallet med normal avgift.

Låter som att mycelium/breadwallet inte lyckades beräkna tillräckliga avgifter. Ett problem oavsett, bara jag som inte drabbats av det.

Kan starkt rekommendera Copay, nu med ytterligar en motivering :wink:

Jo visst, fast det är ingen bra lösning på problemet. Vad händer om alla byter till Copay?

Med 25 personer och en buss med 20 platser finns det ingen avgift som får med alla passagerare.
Det kommer oavsett betalning att bli 5 personer kvar när bussen åkt.

Men då kommer andra bussbolag att se affärsmöjligheter.

Bussbolaget litecoin, bussbolaget dogecoin och bussbolaget ethereum kommer och hämtar upp de överblivna passagerarna.

Har just gjort en bitcointransaktion som inte kommit med i två grävda block, väntar fortfarande på första bekräftelsen.
Avgift 0,05 mBTC.

Att istället använda litecoin känns som en befrielse. Bekräftelse i första möjliga block,
och dessutom bara 2 och en halv minut mellan blocken!

Tre block, ingen bekräftelse.

Fyra, ingen bekräftelse.

0.05mBTC avgift är mindre än 2öre med dagens kurs. Varför betalar du så lite för din transaktion, och viktigare: varför förväntar du dig att det skall hamna i första bästa block med det priset?

Lista med siter som beräknar vilken avgift som krävs för att komma med i önskat block:

en.bitcoin.it/wiki/Transaction_ … ting_Sites

Enligt bitcoinfees.21.co/ så borde du om du gör en transaktion nu och vill komma med i nästa block betala 0.113mBTC. Du betalade inte ens hälften av den avgiften. Valde du avgift själv, eller har du bara en plånbok som gör ett dåligt val av avgift? (alternativt, valde du “economy” som avgiftspolicy?)

En bättre fråga är: Vad händer om alla byter till plånböcker som beräknar avgifter på samma sätt som Copay?

Min gissning är att dem plånböcker som överges antingen försvinner, eller börjar beräkna vettiga avgifter.

En sak är klar iaf, jag kommer inte att byta till en plånbok som skickar transaktioner med så låga avgifter att dem inte tas om hand om.

Ja, men vi är inte i det scenariot ännu.

Det finns fortfarande mycket transaktioner på bussbolaget bitcoins blockkjedja som inte betalar för att åka buss, så ett bättre exempel skulle vara att 15 personer vill åka buss med 20 platser, där 10 av platserna är fyllda med handväskor.

Och ja, en massa handväskor är ett problem, men det är ett problem som i dagsläget kan lösas genom att betala runt 4 öre i avgift för en snitttransaktion, istället för att betala den gamla fasta avgiften som nu är 2 öre.