Kinesiska banker förbjuder BTC?

Tjenare, googlade runt lite och enligt väldigt många olika källor verkar det som att kinesiska banker förbjuder BTC’n. Vad skulle detta betyda för BTC? Bra eller dåligt? Tidigare idag såg jag att värdet sjönk så lågt som ner till 900 USD. Nu tror jag självklart inte att den kommer tappa mer… Men alltid intressant o se andras åsikter som kanske är lite mer insatta kring världens ekonomi osv.

Vad tror ni?

Vad jag läst så är det inte ett förbud. Vad jag har förstått så har en talesperson för deras centralbank gått in och avrådit finansiella institutioner (banker, bland annat) från att handla med bitcoins. Dem har gjort det tydligt att växeltjänsterna kommer att få fortsätta men att det är dags för Kina att göra bitcoin mer officiellt genom att ställa krav på hanteringen. En trolig utveckling är att dem ställer samma eller liknande krav på dem som hanterar bitcoins som dem gör med andra finansiella tjänster för att förhindra bedrägerier, penningtvätt och finansiering av terrorism.

På kort sikt fick vi en påtaglig prispåverkan men på lång sikt tror jag att dem i och med detta beslutet snabbade upp processen att få handlare att acceptera bitcoin som betalning i Kina.

Här är en länk som förtydligar
reddit.com/r/Bitcoin/comment … dy_in_the/
mvh
Coinless