Investering

Hej,

Jag vill köpa Bitcoins för att ha som investering. När man läser info om hur man ska gå tillväga för att köpa bitcoins så upplever jag det som snårigt då det finns flertalet aktörer, några seriösare än andra, visa säkrare än andra o.s.v. Dessutom hittar jag ingen information om hur man går tillväga i detalj, då det tydligen finns flera sätt att handha dina bitcoins.
Det jag har kommit fram till är att jag vill spara mina bitcoins på flertalet USB stickor och ha lösenordet nerskrivet. Detta på grund utav att om man har bitcoinsen hos en 3:e part så har man inte full kontroll över dem.

Hur går jag nu tillväga? Måste jag skapa ett konto på någon exchange först, föra över pengar dit och sedan göra ett köp? När skapar jag en så kallad plånbok? Måste jag ladda ner något program på datorn? Tar tacksamt emot tips på säkra och smidiga exchange aktörer också.

Mvh,

Greger

Om du vill köpa BTC från en “exchange” eller börs så måste du givetvis skapa ett konto och föra över SEK dit och sedan göra ett köp. Dock måste du inte använda en börs för att få tag i bitcoin. Du kan såklart använda kontanter för att köpa av någon som redan har BTC, t.ex. via localbitcoins.com eller sälja din bil för bitcoin :wink: Det går även att “gräva” fram egna bitcoin men det tar längre tid än jag tror du är beredd att lägga ner.

En plånbok är egentligen ett par nycklar till adressen där dina bitcoin finns. Om du använder en börs eller webbtjänst så har de dina nycklar och du riskerar att de blir hackade eller stänger ner sin tjänst och lämnar landet.
Om du istället vill hantera dina nycklar själv så behöver du mycket riktigt ett program på din dator eller mobil. Det säkraste programmet jag känner till är Armory som har stöd för “offline wallets”. Det betyder att du installerar programmet och skapar en plånbok på en dator som aldrig ansluts till internet. Det går alltid att skicka bitcoin till din plånbok även om datorn är avstängd och offline. När du ska spendera dina bitcoin installerar du Armory på en annan dator som är ansluten till internet, påbörja en överföring och signera den från offline-datorn via ett USB-minne. Dina nycklar lämnar aldrig offline-datorn så du är säker även om din vanliga dator blir hackad och någon kommer över dina lösenord. Och offline-datorn är naturligtvis mycket svår att hacka :smiley:

Ett annat alternativ är en “brain wallet”. Du behöver du ingen programvara eller webbtjänst utan “lagrar” dina bitcoin i hjärnan. Lite som Johnny Mnemonic :stuck_out_tongue:

Jag har tyvärr inga detaljerade instruktioner på hur man handlar via börser. Börsen jag handlade från finns inte längre men det var bara att följa instruktionerna på sidan. Skapa ett konto, skicka SEK till bankkontot de angav, vänta tills pengarna dyker upp på kontot hos börsen, lägg en köporder på BTC och välj sedan att “ta ut” dem till din egna plånbok.

Om du bor i göteborg eller kan tänka dig att åka till göteborg så rekommenderar jag att du kommer på ett av våra veckomöten. Vi ses varje onsdag klockan 17:00 på första långgatan 20.

En etablerad börs är i mitt tycke det bästa och tryggaste stället att köpa bitcoins på. Speciellt om det rör sig om större summor. Bitstamp bitstamp.net/ är nog det bästa valet.

Gällande plånbok på egen maskin så ett tryggt val är nog referensimplementationen, dvs. standardklienten Bitcoin-Qt bitcoin.org/en/download. Kräver massor med diskutrymme och har inte alla features, men som sagt ett tryggt val. Förutsätter förstås att datorn den körs på inte är infekterad virus eller annat.