Hur veta avsändare av Bitcoin?

Hej, jag är ny i denna världen och har en liten fundering. Inte allt för dum hoppas jag…

Kan jag på något sätt veta vem som skickat/fört över Bitcoin (eller annan kryptovaluta) till mig?
Ponera att jag har en klubb och vill ha in medlemsavgifter i Bitcoin. Kan de som betalar då skicka med något medlemsnummer eller liknande så jag ser att de betalat (typ som meddelande/OCR över pg/bg) eller kan de få ut kvitto på betalningen och maila mig t.ex.?

Hej!

Det enklaste sättet att göra detta är helt enkelt att skapa en separat adress för varje person som ska betala dig (du vill hursomhelst normalt sett använda en ny adress för varje transaktion). Kommer pengar in till den adressen så vet du att det var från dem.

Hej, tack för svaret! Det blir lite mer komplicerat men löser ju detta problem. Är det så som e-handelstjänster också fungerar kanske, att man för över pengar till nya adresser hela tiden, som knyts till olika beställningar?

Ja det stämmer, det är standard att skapa en separat adress för varje beställning.

I framtiden kommer dock förmodligen de flesta e-handlare att använda sig av Lightning network istället och då fungerar det lite annorlunda då kunden istället får en “invoice” att betala.

Av det lilla jag snabbt läst om Lighting Network förstår jag att det är en del problem med detta och att det riskerar att leda till att man blir mer beroende av ett antal centrala noder än vad man är idag med bitcoin. Är det ändå den allmänna uppfattningen att detta kommer att lösas och att det blir just LN som kommer slå igenom stort inom kort?