Hur snabbt generera 1 BC?

Hej. Har just intresserat mig för detta och undrar om någon kan säga hur snabbt man kan tänkas generera 1 BC genom en mining pool på ett nytt, men ordinärt grafikkort?

Vilket grafikkort och vilken mining pool?

Jag har väl eg ett par att välja på men jag var mest intresserad av att få mellan tummen och pekfingret.
Tar det liksom en vecka eller ett år?

Ok. Vi provar att räkna lite. Säg gärna till om ni tror att jag är ute och cyklar.

Antag 1 block mineas var 10:e minut. Det är 25 bitcoins var 10:e minut. Vilket är 1314000 bitcoins på ett år. Totalt.

Antag att du minear med BTCGuild, som just nu får ca 23% av alla block. Vilket innebär att BTCGuild tar hem drygt 300000 bitcoins per år.

Mining power för BTCGuild är ca 38 Th/s, eller 38000 Gh/s, eller 38000000 Mh/s.

Om vi antar att du minear 24/7 i ett helt år och får ren procentuell utdelning på ditt arbete (för enkelhets skull, formlerna för utdelning är mer avancerade än så), blir din utdelning på ett år med BTCGuild:

(Din hash rate i Mh/s) / 38000000 * 300000 bitcoins.

Antag att du har ett hyffsat kort, AMD Radeon HD 7970, som ligger på säg 700 Mh/s, blir din utdelning 5.5 bitcoin.

Ps.

Notera att detta förutsätter att dagens svårighet är konstant i ett år, vilket inte kommer vara fallet då bättre och bättre hårdvara kommer ut och ökar nätverkets totala hashing power. Du inser snart att det inte är någon idé att minea med ett grafikkort. 5 bitcoins räcker inte långt för att täcka dina elkostnader för ett år, samt kostnaden för ditt grafikkort.

Mästerlig uträkning!

5.5 * 500 = ca 2750 kr

Lär överstiga elkostnaden iaf. Kort har jag ju redan.

Dock lär jag få ut mindre andel eftersom jag misstänker att de flesta sitter på tyngre grejer, och som du säger kommer det bli svårare med tiden, och fan vet vad som händer med kursen.

Så summa summarum, ingen större idé alltså. :slight_smile:

Stort tack!

ÅH saknar den gamla goda tiden när jag kunde minea ihop några 100 coins på nån månad med CPU-mining. Idag ångrar man ju ganska hårt att man stängde ner bitcoinklienten för att datorn gick lite varm.

Jag byggde en enkel kalkylator för just detta. Den fungerar bra för mina ändamål så jag delar med mig ifall att någon är intresserad: monsterbitar.se/~jonas/bitcoin/?currency=SEK

Du ser ut att ha glömt bort den snabbt stigande difficultyn.
Hittade en ganska bra kalkylator som tar detta i beaktande.
Ganska snabbt inser man att det är MYCKET lägre förjänstnivåer vi pratar om.
I detta har man dock inte tagit höjd för BTC priset om 1, 5 eller 10 år.
bitcoinwisdom.com/bitcoin/calculator

Jag har inte glömt en stigande svårighet, jag har medvetet valt att räkna på snittvärden över tid. Det är i princip omöjligt att förutså framtid, särskilt med precision, så därför gjorde jag en förenklad kalkylator som inte försöker vara exakt utan istället ge mer av en översikt över hur saker blir om vissa förväntningar inträffar.

Självklart är det omöjligt att förutspå diff.
Men det skiljer sig med en faktor 10 mellan förtjänsten i din kalkyl, det måste vara orimligt.

Jag antar att den uppskattning du gav en annan kalkylator simpelt nog inte är samma uppskattning som du matade in i min kalkylator då båda bygger på i stort sett samma matematik.

I januari 2013 använda jag min kalkyl och gissade på en prisökning på med ~50% till strax under 200kr per bitcoin och en nätverksstyrka på 1500 th/s. Jag gissade grovt fel på både priset och nätverksstyrkan. Jag väntade mig en break-even på ett år enligt mina egna värsta-fall scenarion.

Du är välkommen att använda en annan kalkylator för vilka ändamål du själv vill, min är bara här ifall att någon känner att dem trivs bättre med den än med andra.

Tittade på den kalkylatorn på bitcoinwisdom.com/bitcoin/calculator och den låter dig ange en ökning i difficulty i procent för varje ~2000 block i blockckjedjan. Att ha en konstant procentuell ökning på svårgighetsgraden är i min mening helt orimligt. Jag tänker argumentera för detta enligt följande:

Drivkraften till att göra ett inköp och bli en miner är i störst utstäckning ekonomisk.
Priset på bitcoin varierar som en berg-och-dalbana
Leverans av hårdvara beställt är slumpartad (vissa företag går under, vissa är lurendejare, vissa är försenade och vissa leverarar i tid)

Det som avgör svårgihetsgraden är hur snabbt block blir lösta vilket har en direkt relation till den totala hastigheten för all hårdvara i nätverket. När hårdvaran köps in och levereras oregelbundet och känslomässigt/spekulativt så kommer svårigheten att följa en känslomässig/spekulativ graph, inte en linjär graph, inte en andragradare, utan simpelt not en oregelbundet och spekulativ kurva.

Så den stora frågan blir då, vilken procentsats skall du fylla i i din kalkylator för att matcha verkligheten?

Ja, däri har du helt rätt. Att diff ökningen skulle vara konstant procentuellt är inte sannolikt.
Det är ju tyvärr nästan ännu svårare att förutse vilken network hashrate det kommer vara exakt om ett år.
Som jag förstår så kräver din kalkylator det.
Det är mumbu jumbo, tur, omständigheter och förväntningar som är omöjliga att bolla med.
Jag väntar leverans av en KnC maskin och beroende på vilken kalkylator man använder så varierar förtjänsten.
Allt från -30000 SEK till + 150000 SEK på årsbasis. :exclamation: :question: :smiley:

Jag är helt säker på att du kommer gå break-even, och på mindre än ett år. :slight_smile:

Nej, vet du vad, det tror inte jag… :cry:

återkom om ett år och berätta hur det gick, jag är helt övertygad om att du kommer gå break-even inom ett år :slight_smile:

Cloud-mining funkar riktigt bra kolla denna sida för steg för steg guide - www.bitcoin-mining.se