Hur skattar man bitcoin, Och gör ni det?

Säg att jag säljer en dator för 5 bitcoins (Ca 15k) , Säljer sedan dessa bitcoins till bitstamp som skickar mig en utlands betalning på dom 15k.

Säg att jag minear ihop 100,000kr i bitcoins ca 32 bitcoins, Säljer dessa 32 bitcoins till bitstamp, Som skickar mig en utlands betalning på 100k.

Hur gör ni när ni säljer bitcoins?
Skattar ni?

Någon som har koll får gärna återkomma. :slight_smile:

“Det innebär att du för inkomstår 2014 kan ha en inkomst på 433 900 kronor respektive
615 700 kronor (den så kallade brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.”

Mvh

Räkna ihop den totala summan för alla betalningar du gjort som är direkta köp av bitcoin. Dela den summan på alla bitcoins du har för att få den genomsnittliga anskaffningskostnaden. När du sedan säljer bitcoins och får in pengar så tar du antalet bitcoins du sålde gånger den genomsnittliga anskaffningskostnaden minus inkomsten för försäljningen. Om slutresultatet är positivt skall du betala in vinstskatt/kapitalskatt eller något liknande, det finns flera andra trådar på det här forumet med mer detaljer. Om slutresultatet är negativt kan du göra ett skatteavdrag för motsvarande summa.

Jag planerar att göra det så fort jag faktist väljer att sälja bitcoins mer än på miniatyrskala. (säljer en hundralapp här och där idag för att lära upp nybörjare hur det funkar).