Hur ska man styrka omkostnadsbeloppet vid handle på exchanges

Hej,

Jag har gått igenom Skatteverket för att få koll på vad som gäller och så som jag förstått det så jag skyldig att kunna visa upp kvitton och styrka omkostnadsbeloppet med till exempel original kontoutdrag från växlingsföretag eller kvitto vid köp. Jag har gjort en del köp via kraken.com och andra exchanges som endast tillhandahåller en cvs fil för alla transaktioner. Är orolig att det inte räcker för att styrka omkostnadsbeloppet något kvitto är det inte på tal om. Så är det någon som vet hur man kan handla på kraken.com och följa reglerna för deklarationen?

/MVH

Du behöver inte bifoga något sådant vid själva deklarationen så det här gäller nog i så fall om du skulle bli granskad. Jag har aldrig själv behövt visa upp något för Skatteverket, däremot för banken. Det gällde då ganska gamla affärer men där nöjde de sig med relativt “svaga bevis” som gamla mejlbekräftelser på insättningar etc.

Jag skulle säga att om du har kvar ditt konto på Kraken där man kan se de gamla affärerna så vore det konstigt om man inte skulle kunna plocka ut något därifrån som Skatteverket till slut nöjer sig med. Svårt att vara helt säker dock, det bästa är nog att skicka en fråga till Skatteverket.

Jag har handlat massvis på Exchanges som inte existerar längre och haft en lång diskussion med skatteverket. Väldigt vaga svar… vet inte riktigt vad man ska göra, fel av mig att inte dra ut infon, men fel av Exchangen att dra en exit eller dylikt.

1 gillning

Hi, may I know what you ended up doing? I’m in a similar boat, made lots of trades on some exchanges that don’t exist anymore. I’d like to declare my earnings, but I’m afraid I won’t have sufficient documentation should Skatteverket decide to investigate.

(sorry for replying in English, my Swedish skills are not sufficient yet)

Do you still know roughly at what prices you traded (but you just don’t have proper documentation)?

If so, declare it as well as you can, and maybe even include a note stating that you don’t have complete documentation. It’s likely better to be open and transparent about the situation from the beginning, in case you get investigated later.

To be honest I’d have to be a bit creative with exact trades. I can document my initial bank transfer to the (now non-existent) exchange in which I bought all my coins, and I have documentation on finally trading them for USD stable coins. In between there were lots of trades on different exchanges which I’m incapable of documenting.

What’s the worst case scenario if Skatteverket decides to dig into it, and does that even happen at all? It’s not a huge amount of money.

From what I’ve heard it’s quite rare. There have been a few high profile public cases with traders moving around with millions of sek.

I’d just go with the advice from admin to just be as transparent as possible from the get-go.

You can even “self-correct” mistakes in past years’ tax reports which will protect you from extra fines for wrongful reporting.

If if if they were to examine your case you could always refer to all the transparency you’ve supplied them with.
The taxation laws are really clunky for crypto in Sweden so I wouldn’t be surprised if there could be some leniency just based on the admin costs of actually going through it all properly.