Hur kommer jag igång med bitcoins? (Jag är helt ny)

Hej jag är helt ny med bitcoins så jag har ingen aning men jag vill ändå prova på.

Hur köper man?
Hur säljer man dom sen?
Ska man köra något bitcoin mining?
Tar det lång tid att köra bitconin mining innan man får något?
Finns det något diagram där man kan se hur mycket bitcoins har stigit i värde?

Kolla gärna här bitcoin-mining.se/

/Henrik

med dom bitcoinsen jag köper kan jag sälja dom på vilken sida som helst sen?

Vad har du tänkt med dina bitcoins? Ren valutaspekulation? Köp tillbaka sek på fybse.se eller någon annan valutahandlare som tar bitcoins när värdet gått upp. Bitcoins behandlas fortfarande med stor skepsis (åtminstone i Sverige och enligt min åsikt) men fler och fler kan ta betalt i bitcoins. Minea bitcoins på någon cloud-mining site. Jag gör det och räknar med att fördubbla mitt kapital var tredje månad.

/Henrik

är det bara trycka på insättning och skicka över pengar till det bankgiro numret som står där så får man bitcoins?

Skicka över pengarna till fybse.se sen får du köpa bitcoins för pengarna. Skapa ett konto på t.ex cex.io och för över dina bitcoins dit genom uttag på fybse. Glöm inte att ange din personliga kod på fybse.

varför ska jag föra över bitcoinsen till cex.io?

kan jag inte sälja bitcoinsen på fy-bse?

Om du bara är ute efter att spekulera i att värdet på bitcoin går upp så behöver du såklart inte göra någon överföring från fybse utan kan låta de stå kvar på ditt konto där.

Hej brinken, låt mig ge dig en lite större introduktion:

Du kan köpa bitcoins på flera olika webbplatser i sverige, däribland fybse.se, btcx.se och kapiton.se. Det finns ett stort antal webbplatser utomlands där du kan köpa bitcoins och deras marknader har ofta större volym och därmed aningen stabilare priser.

Jag vet av att ha läst här på forumet att kapiton.se har fått mycket klagomål för att vara långsamma och att dem kräver identitetshandlingar även vid små belopp om ägaren av kapiton misstänker att något är fuffens.

Vad gäller fybse och btcx så är det inte många kunder som pratat om dem här på forumet men dem marknadsför sig själva aktivt.

Anledningen till att du blir rekommenderad att skapa ett konto på en annan sida en den du väljer att köpa dina bitcoins på är för att det finns en lång historik av handelsplatser som blivit hackade och sedan gått i konkurs utan förvarning på grund av bristande säkerhetsrutiner och att det därför är bättre om du förvarar dina bitcoins på en plats som inte är lika värdefull för hackare att försöka komma över. Jag rekommenderar starkt att du gör papperskopior på dina bitcoinplånböcker och förvarar dem säkert hemma.

I dagsläget skulle jag avråda från att inskaffa utrustning för mining tills nuvarande generations hårdvara är fullt levererad och vi vet hur stor påverkan denna fått på nätverket. Du borde också studera ämnet djupgående innan du gör ett sådant inköp. (Men för all del, läs upp, håll koll och delta, du är varmt välkommen.)

Om du vill vara helt säker på att din bank inte gör några konstigheter bör du kontakta dem innan du gör en eventuell försäljning av bitcoins och får in pengar då dem ännu inte är helt säkra på hur dem vill hantera saker gäller ursprung och penningtvättsfrågor. (Banken blir bara glad om du berättar för dem att du snart kommer få in ~X kronor för en försäljning av Y, det gör deras arbete lättare.)

För att hålla koll på priset rekommenderar jag personligen bitcoinity.org/markets/bitstamp/USD och blockchain.info/. Det finns gott om andra webbplatser som kan ge dig grafer och statistik i olika former, så ut och leta på internet så hittar du dem.

Jag brukar inte vilja tala negativt om någon aktör men jag känner att jag måste rekommendera dig att hålla dig borta ifrån Mt. Gox, deras teknik är inte välbyggd nog att hantera dem volymer dem handlar med, dem är regelbundet utsatta för attacker och dem har flera avtalstvister som håller på att redas ut i domstol.

Jag svara gärna på fler frågor om det är något mer du vill veta. Jag bor i göteborg och har veckomöten med min bekantskap på onsdagar ifall du råkar vara i göteborg och skulle vilja träffas.

Antingen kontaktar man en säljare på localbitcoins.com/ eller så skapar man ett konto hos en växelverksamhet och för över pengar till dem och följer sedan deras instruktioner.

Antingen lägger man upp ett bud på localbitcoins.com/ eller kontaktar en köpare där, eller så skapar man ett konto hos en växelverksamhet och för över bitcoins till dem och följer sedan deras instruktioner.

Att vara delaktig är alltig bra i decentraliserade nätverk, men från ett ekonomiskt perspektiv skulle du i så fall behöva lägga ner en relativt stor summa pengar för att få tag i hårdvara som är optimerad för dem problem som skall lösas. För att mina i ekonomiskt syfte kräver en del förkunskaper, så sätt dig i så fall in i hur allt funkar på djupet innan du börjar.

Med vanliga persondatorers kapacitet så går man back på elräkningen men kan nog får några hundralappar om året.

Ja det finns gott om statistik runt bitcoin då det är helt öppet, titta exempelvis på: bitcoinity.org/markets/bitstamp/USD

Du tjänar väldigt lite på mining så länge du inte investerar i särskild hårdvara. Själv tjänar jag mer på diverse sidor som ger gratis BTC. Du kan hitta flera sådana sidor på free-btc.net.tf/

Hej Roze,
är ny medlem och kunde därför inte skicka PM.
Är journalist och håller för tillfället på att skriva ett reportage om Bitcoin, men behöver lite hjälp och du verkar vänligt sinnad. Kan jag få dra iväg ett mail till dig, i så fall så tar jag gärna dina uppgifter, alternativt om du lägger ett mail på gthunander@gmail.com.

Väl mött

Hej Roze,
är ny medlem och kunde därför inte skicka PM.
Är journalist och håller för tillfället på att skriva ett reportage om Bitcoin, men behöver lite hjälp och du verkar vänligt sinnad. Kan jag få dra iväg ett mail till dig, i så fall så tar jag gärna dina uppgifter, alternativt om du lägger ett mail på gthunander@gmail.com.

Väl mött[/quote]

Du kan maila mig på bitcoin@monsterbitar.se. Du kan också komma och träffa oss på onsdag 17:00 på långgatan i göteborg.

Efter mycket läsande gjorde jag enligt följande steg för att komma igång.

1. Öppna konto på btc-e.com/
  2. Gå till Finances
  3. Klicka på Deposit för BTC
  4. Skapa konto på btcx.se
  5. Klicka på köp och köp mata in upp till 4000 SEK
  6. Fyll i en BTC adress från btc-e.com/ se steg 3
  7. Välj betalningsmetod Swish (mobil betalning) för att få valutan så snabbt som möjligt
  8. Följ instruktionerna på skärmen
  9. Om ca 20 min har du i bästa fall dina BTC på btc-e.com/ men det kan ta längre tid.

Andra tips:

Ni som använder plånböcker i pappersform, hur håller ni reda på hur många bitcoins ni äger? Är den informationen tillgänglig för alla som har den publika nyckeln?

Du kan registrera din publika nyckel (eller någon annans) i blockchain.info/wallet. Då kan man endast se saldo. Det finns säkert andra leverantörer som fixar samma sak.

Du kan också göra en sökning på den publika nyckeln på blockchain.info i deras sökfält för att se värde och transaktionshistorik. Ingen inloggning krävs. Det finns flera andra liknande tjänster.

Tack för svar!