Hur gör man dagen då man *måste* konvertera de flesta av sina Bitcoin till en större summa fiat?

Jag har aldrig sålt en enda satoshi. Endast köpt. Alltid via banköverföringar med privatpersoner genom Bisq. Något som verkigen oroar mig är följande scenario:

Jag behöver mer eller mindre akut växla större delen av mina BTC till SEK, för att t. ex. köpa en bostad.

Att använda Bisq för detta och göra mängder av små transaktioner med olika personer (maximal summa är 0.25 BTC per transaktion, och jag har ingen aning om hur många som köper så mycket på en gång, så det kanske tar extremt lång tid) känns väldigt besvärligt och omständligt. Jag kan tänka mig att Bitcoin-priset hinner svaja extremt mycket under de månader av kallsvett och ångest som detta förmodligen som minst skulle innebära.

Även om samtliga köpare av mina Bitcoin är helt ärliga, direkt utför sina överföringar och aldrig försöker “återkalla” fiatsumman, måste jag hela tiden vara rädd för att Nordea ska börja censurera transaktioner som de anser är “misstänkta”, vilket är inte bara möjligt utan rentav sannolikt när en massa privatpersoner runtom i Europa plötsligt börjar skicka in en massa pengar till mitt konto. Det var inte länge sedan som de i tysthet och utan förklaring blockerade en transaktion från ett stort företag i USA till mitt konto, och jag fick aldrig någon rätsida på det. Lyckligtvis var det den gången en så liten summa att jag istället valde att glömma den istället för att försöka tvinga fram svar från en bank som bara ignorerar mig när det passar dem.

Och även om vi säger att hela denna procedur är färdig, och jag har fiatpengarna (flera miljoner SEK efter att skatten räknats bort) på mitt konto. Nu blir det ju extremt stressigt med att faktiskt utföra denna fiattransaktion till en mäklare/bostadssäljare, innan hyperinflationen käkar upp värdet på mina pengar, och innan Bitcoin-priset fortsätter iväg till månen och gör att jag känner mig dum som växlade mina kära Bitcoin till värdelösa fiatpapperslappar för tidigt.

Jag har många gånger tidigare frågat en massa olika mäklare om de/säljaren accepterar Bitcoin, men har bara blivit ignorerad/skrattad åt. Svenska mäklare tycks vara bland de mest arroganta och trångsynta personerna som finns. Så att vänta på att Bitcoin ska bli ett betalsätt för bostäder i Sverige känns helt hopplöst. Att flytta till El Salvador är inte realistiskt/önskvärt för mig av flera anledningar.

Om jag istället kör på någon form av centraliserad marknadsplats ska de ju ha en massa “KYC”/“AML” vilket jag absolut inte vill ge dem. Inte för att jag menar att jag skulle vara anonym med Bisq, vilket såklart inte är fallet, utan på grund av den rena kränkningen av att tvingas ta foton på mig själv och skicka in en massa papper och dylikt. Jag kan bara inte göra sådant. Det är verkligen en förnedring. Men än värre i detta fall är ju att de kommer att ha kontrollen över alla mina Bitcoin och hur enkelt som helst kan börja jävlas och helt enkelt vägra skicka mig mina fiatpengar av vilken påhittad orsak som helst utan att jag kan göra någonting åt det. Företag gör precis som de vill utan att man som vanlig privatperson har något att sätta emot i min erfarenhet.

Detta är en närmast filosofisk fråga. Hela poängen med Bitcoin går helt förlorad i samma stund som man måste ge upp kontrollen och inte längre “har” sina Bitcoin (exklusivt ägande av sina privata nycklar), om så bara för en “kort stund”. Jag har tänkt extremt mycket och länge på detta men kan inte hitta någon lösning annat än att naivt hoppas på att Bitcoin snart blir lagligt betalmedel i Sverige och att mäklare/bostadsförsäljare därmed tvingas acceptera det. (Samt gärna utan någon skatt…)

Men till och med då skulle jag ärligt talat vara mycket ängslig inför att utföra den där läskiga, slutgiltiga Bitcoin-transaktionen direkt till personen som säljer bostaden. Vem vet om de har ordentlig säkerhet? Vem vet om de blåser mig på något sätt? Tänk om de snabbt blir av med dem på grund av sin egen inkompetens och sedan beskyller mig för det? Känns som att en papperslapp med våra signaturer kan rivas sönder/ogiltigförklaras av “det legala systemet” mycket enklare än att jag kan övertyga dem om att jag faktiskt oåterkalleligen skickade mina Bitcoin till dem.

Existerar det någon lösning på detta fundamentala problem? Jag känner till det där med att “när Bitcoin når sitt sanna värde så behöver du aldrig sälja dem”, men när kommer den dagen? Priset är ju helt vansinnigt lågt nu och det håller sig inte ens över 40k USD längre. Jag har helt tröttnat på att följa nyheter om Bitcoin eftersom vad som helst kan hända utan att priset någonsin mer tycks röra sig uppåt.

Är det bästa att “sitta på” mina Bitcoin och helt enkelt leva i en minimal hyreslägenhet som betalas direkt med fiatpengar? Jag får en hemsk känsla av att jag förmodligen kommer att dö och ta med mig denna “förmögenhet” i graven, så att den lika gärna aldrig kunnat existera…

Hej!

Du har ju rätt i att detta blir lite av en filosofisk fråga. Jag tycker att det är värt att fundera närmre över den biten du skriver om att även om du skulle göra en bitcoinöverföring direkt till en säljare av en bostad så skulle du vara ängslig. I min mening så är en stor del av anledningen till att personer känner sig trygga i en bostadsaffär just att man har en tredje part som båda litar på. Alltså oftast en mäklare, men kan även vara en jurist som bara hjälper till med kontrakten om man bestämmer sig för att sköta resten själv.

Man är hursomhelst trygg med att kontrakten säkerställer vem som har rätt till vad så även om överföringen av köpeskillingen inte skulle ske i den stund eller på det sätt som först var tänkt så vet man att man har ett rättssystem bakom som ger en trygghet i att både hus och pengar i slutänden kommer att hamna i rätt händer.

Så, min poäng med detta är helt enkelt att du kanske får släppa en aning på tanken om att inte ha någon tredjepart alls inblandad när du hanterar stora belopp på olika sätt. Och när det gäller att växla bitcoin till fiat kanske det bästa du kan göra är att försöka komma fram till vilken sådan som du skulle lita mest på, och som du upplever skulle vara minst kränkande, av de alternativ du har.

Sen skulle jag, som alltid, om en tradtionell bank kommer att vara inblandad i något steg, prata med dem innan så att du kan få ett OK i föväg om att ett större belopp är på väg in på kontot.

Förmodligen inte ett klockrent svar som du hade hoppats på, men mina 2 cents (eller satoshis) iaf. Hoppas det löser sig för dig på nåt bra sätt som du känner dig trygg med!

/David

1 gillning