Hur gör jag för att köpa c:a 100 Bitcoins?

Jag är intresserad av att göra en investering i Bitcoins på ungefär 140 000 kr.
Hur gör jag för att betala så låg transaktionsavgift som möjligt?

Kommer jag få problem om jag en dag säljer mina bitcoins? Verkar ha varit lite strul med svenska banker på den fronten?

Tack på förhand!

FYBSE är en site med hyffsat låg avgift kolla gärna på fybse.se

/Henrik

kapiton.se och btcx.se är också alternativ.

Du borde inte få några problem alls med dina banker om du bara berättar för dem vad du tänker göra innan. Var noga med att informera dem om att du vill spekulera på priset och att du kommer att sälja dem senare. Berätta för dem inför försäljningen att du snart kommer få in en stor mängd pengar som följd av försäljningen och bifoga gärna kvitton och underlag.

Om du vill köpa 100 BTC så är det inte enbart courtaget som kommer att avgöra hur mycket valuta du får för dina pengar utan du måste även titta på likviditeten på de olika marknadena. Den här sidan bitcoincharts.com/markets/currency/SEK.html ger vid handa att Kapiton, som är den mest likvida när det kommer till SEK, har en dygnsomsättning på strax under 100 kSEK. Så om du går all-in med dina 140 kSEK så kommer du att handla genom hela orderboken och betala ett skyhögt pris för den sista bitcoinen. Du får vara beredd på portionera ut köpen under ett antal veckor skulle jag tippa på. Alternativt växla dina kronor till dollar eller euros och ta den till en marknad med större likviditet.