Hur förklarar man bitcoin för webshop-innehavare?

Jag är på g med att implementera bitcoinbetalning i en hostad webshoplösning. Frågan är hur man får butiksägarna att förstå sig på hur man använder det.

I första implementationen innebär det att butiksinnehavarna får pengar utbetalda till en adress de anger så fort ett köp är bekräftat (dvs slutkund skickar pengarna till vår hostade plånbok, och när tillräckligt med bekräftelser kommit in skickas det vidare till butiksinnehavaren). (Detta är delvis för att vi inte vill hålla för mycket bitcoins hos oss i dagsläget, med de garantier en e-plånbok innebär…)

Det enklaste jag kan tänka mig är att instruera dem att skaffa ett konto på MtGox och ange insättningsadressen för deras plånbok som utbetalningsadress för webshoppen, och berätta att de där kan få ut sina pengar i SEK. Det hade känts bättre att kunna erbjuda en svensk tjänst med direktväxling förstås…

Några andra idéer?

Kul!

[quote]
Frågan är hur man får butiksägarna att förstå sig på hur man använder det.
…]
Det enklaste jag kan tänka mig är att instruera dem att skaffa ett konto på MtGox och ange insättningsadressen för deras plånbok som utbetalningsadress för webshoppen, och berätta att de där kan få ut sina pengar i SEK. Det hade känts bättre att kunna erbjuda en svensk tjänst med direktväxling förstås…[/quote]

Som ett första steg tycker jag det låter som en helt OK lösning. Det positiva med Mt.Gox. är ju att de är stora och har bra rykte och det borde vara ganska lätt att förstå hur man kan få ut pengarna som svenska kronor.