Hur deklareras transaktionsavgifter och gas fees?

Hej!

Jag har använt diverse protokoll på Ethereums blockkedja och betalat stora mängder i gas fees (transaktionskostnader).

Har någon koll på hur dom ska deklareras? Är det en förlust som jag kan kvitta 70% mot eller en avyttring för köp av en “tjänst”?

Mailat skatteverket också men inte fått svar än.

Hej! Är ganska säker på att detta är en avyttring som vilken avyttring som helst. Ser ingenstans i Skatteverkets beskrivningar som det spelar nån roll hur de avyttrats. Men det är bra att du har mejlat Skatteverket, klart bättre än att lita på mig. :slight_smile:

Om du får svar får du jättegärna dela med dig, Erik. :pray:

@Fashion jag ringde skatteverket och frågade!

Om det var del av ett “köp” kan man räkna det som courtage precis som trading fees på vilken plattform som helst. Alltså att man inte behöver inkludera den delen i omkostnadspris för “köpet”. Behöver ta en vända till innan jag själv riktigt fattar det.

Det var oklarare när det handlade om annan form av interaktion med smart contracts.
Så länge du får ut ett token på andra sidan kan man tänka det som ett köp och Skatteverket kommer nog ha svårt att se skillnaden vid det här laget. Gör man ett tappert försök borde det vara nog för att hamna på deras goda sida.

Jag ska kika igenom min deklaration, ta fram tydliga exempel och sen maila dom igen / ringa för att fråga en gång till.

1 gillning

Att de ska göra det så svårt för en :sweat_smile:

Du får jättegärna uppdatera med progress i denna tråden. Uppskattas verkligen att du delar med dig :pray:

1 gillning