Hopp för framtiden

Ser bra ut:

blockchain.info/charts/bitcoin- … mespan=all

ser bra ut!
Men när jag kikar här så har jag en fundering:
xtnodes.com/#bitcoin_unlimited

Det upptäcktes en bugg i BU som “fixades” snabbt. därav spiken nedåt. Men varför är trenden nedåtgående efter buggfixen? Någon som vet eller har teorier?

Är det tappat förtroende eller svårt att fixa buggen som spökar eller någont annat?

Här står lite om buggen:
razor-forex.com/2017/03/more … nodes.html

Buggen var lätt att åtgärda, det var en kodrad assert(0) som var aktiverad även i produktion.
Det gick att utifrån trigga så den kodraden kördes, och programmet stängdes av.
Det är därför antalet föll så dramatiskt under kort tid. Sedan uppdaterade användarna och startade servern igen.

En anledning till att det är färre nu än före upptäckten kan vara att vissa användare inte hunnit med att uppgradera och starta om. Där kan något hundratal noder ha försvunnit tills de förhoppningsvis uppgraderas och startas igen framöver.

Ser man det på det viset är tappet inte speciellt stort, och de senaste två dagarna ser trenden ut att vara uppåtgående igen.

Den nedåtgående “trenden” är för att en stor andel av dem som gått ner inte uppdaterades, utan bara startades om. Jag har två noder på BU nätverket och den ena fick jag uppdaterad och upp inom en timma, den andra är fortfarande nere pga tekniska faktorer som inte har med BU att göra.

(Lyckas inte kompilera den nya version pga minnesbrist, kan inte slå på swap pga avsaknad av stöd i kärnan, kan inte lägga in stöd i kärnan utan reboot, kan inte reboota utan att fixa en miss med min bootloader och vågar inte försöka fixa min bootloader utan att fysiskt ta mig till servern. Den kommer gå upp igen, när jag har vägarna förbi hårdvaran.)

på nodecounter ser det ut at vara 37% nu, på blockchain.info ser jag siffror uppemot 42%.

Nu börjar spekulationerna i huruvida core-förespråkare försöker aktivera BU för att trigga en fork och därmed putta ut BU miners från cores kjedja för att underlätta aktivering av segwit.

Skall bli mycket intressant att se hur core kjedjan beter sig om dem tappar >50% av sin hashningstyrka i en period där dem har allvarliga problem med skalning. Kommer den obestämda fjärdedelen av nätverket av ren lättja blocka segwit? kommer hashningsförlusten trigga alvarliga fördröjningar? kommer dessa fördröjningar att orsaka ytterligare hashingsförlust till BU eller alt-coins? Om core fortsätter få hashningsförlust efter forken, kommer dem någonsin hinna till sin nästa diff justering? även om dem hinner till nästa diff justering, kommer den bli tillräckligt låg får att hålla igång core kjedjan trots all drama kring det hela?