Hjälp mig förstå om det handlar om bedrägare

Hej,

Jag behöver hjälp att förstå. Har aldrig handlat med bitcoin och vet inte hur det fungerar. Men min svärfar har råkat illa ut och förlorat alla sina pengar. Vi har försökt få hjälp men ingen kan svara oss. Hoppas ni kan göra.
Allt började med att min svärfar fick en förfrågan av sin bror att låna ut 95000kr. Han sa ja till detta, så han åkte till banken och lånade ut för han kan inte ens hur man tar fram en kontakt i telefon. Hans bror har då handlat bitcoin av en person som utalar sig att vara från europe-markets.com. Dem vill inte betala ut pengarna dom fått in då det står att han lånat pengar av sin bror. Då vill dom ha in papper på vem det är. Det slutar med att dom Skannar in deras pass och godtar att dem tar 480 000kr. Sen så tog dem resten av svärvars pengar som reserv ifall det skulle ske något med valuta kursern. Dom påstår nu efter att dem dragit alla pengar att dom måste ha en kreditupplysning på svärfar för att kunna föra över alla pengar. Kan det stämma det här? Jag har sett dragningar på hans konto att dom har gjort överföringar från och till hans konto. RIGA, Rumänien.
Jag fick prata med denna så kallade ALEX som hon heter och jag fick inte ta del av någon information då jag för tredjepart och hon visste inte vem jag är.

Nu vill ju svärfars bror att han ska skicka in kreditupplysningen på han i ett pdf format för att “deras bank” nekade att betala ut enligt Alex. För att efter dom skapat en plånbok och köpt bitcoin går det till blockchain och sedan utbetalas av en bank. Dom säger att detta kan handla om terrorism, pengatvätt eller annat och måste då ha “Bevis på att han är godtrogen”.

Tycker ni vi ska skicka detta? Allt låter väldigt skumt och varför måste dem hela tiden ha mera pengar. Vad kan dem göra med ett pass och kreditupplysning. för mig är detta en bedragare. Jag vill inte att svärfar ska få ett lån på sig som han blir skyldig att betala för. Men jag vill ju att han ska få tillbaka sina 700 000 kr.

Notera att jag inte alls kan hur det fungerar att köpa och sälja Bitcoin eller hur det går till när andra väljer att hjälpa en att göra detta.
Tacksam för hjälp på mina frågor.

Mvh Anton

Hej jag hjälper dig jätte gärna att gå vidare med detta,

skicka ett PM till mig

Med Vänliga Hälsningar

2 Likes

Det får du gärna göra, jag ska bara se hur jag skickar pm till dig.

/Anton

1 Like

skickat PM nu,

mvh

Fy fan, önskar er lycka till!

Hej @Rossse,

Det här låter helt klart oroväckande. Jag hittar väldigt lite info om europe-markets online och t.ex. så har deras Facebook-sida endast 23 följare. Eftersom det handlar om så mycket pengar kanske det kan vara värt att kontakta en jurist för att få lite rådgivning om hur du ska gå vidare.

Var också försiktig när du nu tar råd från personer du inte känner. Ser t.ex. att en användare här på forumet erbjudit sig att hjälpa dig i en privat konversation. Lämna inte ut några personliga detaljer till den här personen heller innan du helt försäkrat dig om att det är någon du kan lita på. Det säger jag inte som en attack på användaren i fråga (jag vet ingenting om personen) utan som en allmän uppmaning till försiktighet.

Tack så mycket att du svarar,

Ja det här känns helt sjukt att detta har hänt. Nä jag berättar inget personligt men tack för uppmaningen.
Vi får se om den personen har några svar.

//Rossse

Är det någon som vet om det går att få någon sorts ersättning för bedrägeri. Vem eller vart man ska vända sig?
Mvh

Är det ett bedrägeri (vilket ju verkar rätt sannolikt) så ska du definitivt polisanmäla det. Chansen att få tillbaka pengarna är kanske inte jättestor men den finns iaf.

Ja det är gjort ett tag tillbaka och dom ska ha möte ang detta längre fram. Men det är mer vart man ska vända sig om det är någon i forumet som kan ha vetskap om det. För ingen från polisen eller annat kan hjälpa oss på den vägen.

Om pengarna har betalats ut via ett bankkonto så är chanserna små att få tillbaka pengarna men har dom dragit pengarna från ett bankkort så finns det möjligheter att få tillbaka pengarna.