Hjälp att skapa ett tillräckligt bra cold storage

Hej!

Jag skulle behöva lite råd om hur jag på ett smidigt och säkert sätt skapar en tillräckligt säker cold storage setup. Har läst lite och funderar på att använda en paper wallet och förvara den privata nyckeln i metall på ett säkert ställe. Är det en hyfsad lösning eller är det smidigare att bara köpa något hårdvarualternativ?

Hej Kennet!

Jag använder mig av en Ledger Nano S, en Ledger Nano X, och har slagit in passphrasen på en aluminiumplatta som gömts undan på ett säkert ställe.

Det kan va väldigt svårt att känna sig trygg att ens assets faktiskt ligger på passphrasen man har när man bara kör helt cold storage. Om det känns bekvämt ändå så kör på bara en metallplatta (eller ännu bättre, https://cryptosteel.com/).

Annars kan du skaffa en Ledger, sätta en svår pin och installera appen “Recovery Check” på den.
Då kan du dubbelkolla passphrasen genom den och se att den faktiskt ger dig tillgång till adressen dit du skickat dina assets. Göra det nån gång i månaden kan ge en lugn. Lycka till!

Tack för svar. Vad är det för skillnad mellan att ha en hårdvaruplånbok där jag har passphrasen på en metallplatta och att ha dom i en mjukvaruplånbok jag raderat från datorn men har min private key på en metallplatta?

Egentligen ingen alls förutom att mjukvaroplåboken har troligtvis blivit exponerad för internet så din private key är marginellt mer exposed än om du aldrig laddat in passphrasen i mjukvara överhuvudtaget.

Om du skickar bitcoins till en adress som aldrig signerat något på blockkedjan och vars passphrase inte blivit exponerad för internet överhuvudtaget är den så gott som helt hackerproof. Någon med mer koll får gärna expandera på det här.

Man kan se en private key som den yttersta hemligheten. Den faktiska nyckeln. Det är bara den som kan signera flyttningen av coins från den public key den är associerad med till en annan public key.

Denna nyckel har genererats ur ett “seed” som också är en private key men skrivs om till en passphrase för bekvämlighet och konvention.

Passphrase på 12/24 ord är en översättning av en sån privat nyckel som agerar “seed” för att vara mer begriplig och lättläslig för människor. Du kommer ihåg “weird” lättare än “0x3Hk5”.

En viktig distinktion är att varje passphrase kan generera hur många private-public key pairs som helst. Lätt att tänka “en passphrase -> ett keypair” men det stämmer inte.

Passphrases togs fram i samband med BIP-39 där en standard formades av 2048 ord som alla kan bli unikt identifierade med bara sina fyra första bokstäver (ex. wisdom är enda ordet med wisd i början). Här kan du se hela listan som alla passphrases är uppbyggda av:
https://github.com/bitcoin/bips/blob/master/bip-0039/english.txt

Det är såhär allt funkar i Ethereum iallafall och om jag missat något som är specifikt för BTC får admin gärna fylla i.