Hårdvaru wallet vs telefon

Hej

Undrar och funderar lite;
Hårdvaru-wallets ska ju vara säkra och bra, men om man har en vanlig android telefon helt dedikerad att köra mjukvaru-wallet, borde inte det vara likvärdigt? Någon som har synpunkter på detta?

Även om en dedikerad mobil är bättre än din vanliga mobil så är det ändå inte riktigt lika säkert. T.ex så har din Android har en internetuppkoppling och kan utsättas för virus etc. som stjäl dina privata nycklar.

Citerar wikin på bitcoin.it

They have major advantages over standard software wallets:

• private keys are often stored in a protected area of a microcontroller, and cannot be transferred out of the device in plaintext

• immune to computer viruses that steal from software wallets

• can be used securely and interactively, as opposed to a paper wallet which must be imported to software at some point

• much of the time, the software is open source, allowing a user to validate the entire operation of the device

Hejsan D.H
Ja jag är helt med på att en hådvaru-wallet inte skulle kunna bli infekterad av virus, varför min tanke går till en helt dedikerad android enhet. Om enheten inte används för något annat än en wallet (ingen, surf, installation av mjukvara etc), är uppkopplad via Wifi och har kryptonycklar krypterade så borde risken för virus vara nära (om inte) noll?. Jag har dålig koll på android, har bara hört att systemet ska vara hyfsat säkert out of the box.

Är så klart inte emot att använda hårdvaru-wallet, men de tenderar att inte stödja så många coins vilket blir lite av en begränsning.

Visst tror jag att din lösning blir säkrare än att lagra dina coins på en mobil som används dagligen men skillnaden mot hårdvaruplånböcker är att där lämnar nycklarna aldrig enheten. Teoretiskt kan din mobil läcka nycklarna via WiFi. Något som inte kan hända en hårdvaruplånbok. Det ändå som kommer ut ut hårdvaruplånboken är den signerade transaktionen, alltså den som skickas ut på nätverket (utan din privata nyckel).

Fast alla hårdvaruplånböcker är inte like säkra, och säkerheten som är rimlig för vardagligt bruk och mindre summor sparpengar är betydligt lägre än vad en isolerad orootad android telefon erbjuder - så länge dess slumpkälla är rimlig.

Teori är intressant, men i praktiken idag kommer det antagligen inte göra någon skillnad.

Ja jag har också det i åtanke om vad man hört om vissa hårdvaru-wallets på senaste som blivit hackade eller på anat sätt utsatta.

Att nycklar kan läcka utesluter jag heller inte, även om de är krypterade med starka lösenord.

Jag är kluven :slight_smile:

Själv kör jag nu med laminerade pappersplånböcker i bankfack, men kan kanske vara knepigt att få tag på fack.

En grej, som jag hörde en expert betona bl.a. om paper wallets: man ska ta för vana att minst 1 gång per år kolla att de är i skick, att de inte bleknat eller nåt liknande. Så att man inte, efter att ha låtit walleten ligga i 10 år, inser att den blivit oläslig, men det är bättre än pengar att kontanter inte existerar, särskilt sedan jag tog ut ett lån igår …

Såvida man inte använt något ovanligt dåligt bläck/papper (som sånt som används för kassakvitton) så tror jag inte man behöver oroa sig så mycket, så länge man inte har det liggandes i solljus eller nåt. Vanliga papper i en pärm brukar inte ha förändrats märkbart efter 10 år.

Men vill man känna sig tryggare tycker jag man ska investera i en CryptoSteel eller liknande.

Vet du någon bank som fortfarande erbjuder nya kunder att skaffa sig ett bankfack?