Handla aktier i bitcoins

Hur skulle detta gå till när man numera inte har sina aktier i pappersform? sv.wikipedia.org/wiki/Aktie

Som jag förstår det är det inte möjligt att sälja aktier man äger i pappersform och därmed omöjligt att sälja dem mot bitcoins? Anonymitet är bara att glömma. Så länge inte en helt ny bitcoinbörs öppnas där bolagen sedan noterar delar av sina aktier. Någon som har koll på denna utveckling? Finns det hopp för dem som vill sälja aktier för bitcoins?

Jag tror att enda vägen idag är att gå via svenska kronor.

Så länge som det finns skatteregler kopplade till hantering av aktier så kommer det att krävas att de värdesätt i kronor.

Men jag är optimist, och tror att bitcoin kommer att slå igenom på allvar. Det är inte omöjligt att det kan gå så långt som att ersätta vissa fiat-valutor som officiella valutan i landet, men det kommer nog ta 20-30 år eller så.

Så som jag ser det så finns det inget principiellt hinder för att handla med aktier i bitcoins. Du och jag kunde komma överens om en OTC-affär där du köper en SEB-aktie av mig för en bitcoin. Sen så skickar du en bitcoin till min plånbok och jag skickar aktien från min depå till din depå. Risken för att bli blåst är ju uppenbar, så det lär knappast bli någon populär handelsmodell. Men om båda parter litar på varandra så borde det fungera.

Ser inte heller något principiellt hinder för att någon entreprenör startar en börs där man kan handla aktier för bitcoin, precis på samma sätt som Kapiton startade en valutabörs. Det behöver inte heller godkännas av bolaget som en gång i tiden emitterade aktien.

Tvivlar dock på att det skulle finnas en speciellt stor marknad. Reavinstskatten ska ju ändå betalas och en aktie kan endast existera i en depå eller vp-konto, så innehav går inte att dölja eller anonymisera.

Än går det inte, men det finns ett initiativ som vill införa något som heter colored coins
coloredcoins.org/

Vet inte i detalj hur det fungerar, eller hur det skulle se ut om man skulle börja använda det, gäller ju inte bara aktier men allt som man kan handla med kan märkas via colored coins.