Håll i bitcoinen....

Nu börjar resan uppåt vad avser värdet på bitcoin. Mtgox verkar vara “på banan” igen.

Eller som det chattas på tradingforum: to da moon :stuck_out_tongue:

Noterade också en vändning i kursen, hittade en reddittråd om någon som hävdar att mtgox håller på med intern testning av sin kod och att det finns transaktioner på blockkjedjan som indikerar att dem testar just funktionaliteten att skicka bitcoins till externa adresser igen.

Det sagt finns det fortfarande inga bevis för att gox skulle ha kaptial nog att täcka antagna förluster pga scamming i sammband med transaktionsid-missbruket. Notera antagna, gox har vare sig bekräftat eller dementerat att dem skulle ha förlorat några pengar.

En sak är dock säker. Oavsett vad som händer med gox nu så är det bara en tidsfråga innan dem här specifika negativa nyheterna blöms bort och priset rättar sig efter verkligheten.

Vad jag inte förstår är varför gox är sån viktig aktör? Skulle samma tapp hänt om bitstamp krashat?
Eller är det för att alla kineser har/hade sitt kapital i gox?

Detta med att gox kraska kanske är positivt då bitcoin användare blev “tvugna” att hitta andra alternativ…?

Gox har en historik av att vara en viktig aktör då den delvis har varit den första växlingssiten och delvis har haft så mycket som 80% av växlingsmarknaden. Gissningsvis hade gox mellan 20% och 40% av växlingsmarknaden när deras nuvarande tekniska problem inträffade.

Vi hade troligen fått ett liknande scenario om det hade varit btc-e, men inte om det vore bitstamp, som fick samma problem. Anledning är att gox har ett rykte av att problem, och btc-e ett rykte av illegimitet. Bitstamp skulle troligen åtnjuta några dagar extra förtroende innan även dem hade orsakat ett prisfall och därefter få ett rykte.

Notera att med tanke på problemet (ett system av felaktigt beräknade transaktions_idn i kombination med kundtjänst som återbetalade pengar som var på väg att skickas ut som missbrukades och resulterade i en värdeförlust för växlingsiten) så finns det inga “bra” lösningar annat än att stänga ner, stämma av med böckerna, lämna in alla polisanmälningar, utbilda kundtjänstpersonalen och fixa koden.

Att stänga ner och förhindra folk från att ta ut värde ur tjänsten kommer alltid göra spekulanter oroliga. Det som skiljer sig mellan växlingsiterna är hur folk uppfattar deras tillförlitlighet och därmed hur länge dem kan vara nerstängda innan det får negativa effekter på prisutvecklingen och nyhetsflödet.

Min gissning hur det står till mellan våra nuvarande växlingssiter är som följer

• Mt. Gox: ~15 minuter, därefter ifrågasätts kompetens och etik, med panik som följd.

• btc-e: ~1 dag, därefter ifrågasätts framförallt etik, kan ta ytterligare någon dag innan panik slår in.

• Bitstamp: ~2-3 dagar, därefter har jag inte en blekaste vad som skulle hände, dem har såvitt jag vet aldrig varit nerstängda längre än någon enstaka dag och har alltid kommunicerat ut en tidsplan för när saker skall gå igång, och alltid hållt den.

Finns det inga planer på en svensk börs? Om jag kunde hade jag startat en, men som MtGox-debaclet visat så krävs det mer än hemmasnickrad php-programmering för att skapa en säker börs.

exchange.bitcoin.se/

Kapiton.se är också en svensk börs men de har haft tekniska problem i några månader(inte lika grova som MtGox) men jag vet inte om de har löst problemen än.

btcx.se, safello.so ligger också där nånstans.

www.fybse.se kan väl ses som en svensk börs, även om jag inte tror ägarna är svenska. Man för över pengar via vanligt bankgiro, och man handlar i kronor.

Alltså btcx.se och safello.se skulle jag inte kalla för börser, de är mer mellanhänder med förståeliga men påtagliga avgifter. Jag tänker mig en plattform där man kan lägga in olika köp och säljordrar, shorta, etc. Själv använder jag Cryptsy och Kraken lite på skoj och dessa kan jag rekommendera. (Har även köpt lite stocks i Cryptsy som ger utdelning en gång i veckan, trevligt)

Men hade det funnits en börs i Sverige som var transparent och pålitlig hade den nog fått mina pengar. Kapiton har jag lika stort förtroende för som MtGox. Tror man måste skapa en stabil plattform från början, jag litar inte på glada amatörer som försökt vara tidigt ute på bekostnad av säkerhet och uppbackning. Kan säga att jag lämnar bara väldigt små summor på Cryptsy och Kraken då inte heller dessa har mitt fulla förtroende.

fybse.se-länken funkar inte och exchange.bitcoin.se är bara i planeringsstadiet. Men om någon av dessa kommer igång kan de bli intressanta.

En annan tanke är att det hade varit bra för Sverige om vi fick en börs med internationellt anseende. Delshade det gett inkomster och jobb och dels hade det kanske gjort att styrande blivit mer intresserade och positiva till denna revolution. Här har vi ju en chans att visa framfötterna (jag håller inte andan dock, tror snarare Cypern eller kanske något Östland blir förande i utvecklingen). Ur konkurrenssynvinkel tror jag starkt att folk litar mer på en svensk börs än en rysk (btc-e) eller kinesisk då dessa är utsatta för nyckfulla myndigheter/kriminella organisationer.

Det verkar som om man måste ange adressen fybse.se.

Denna börs stöder sälj- och köpordrar, där man tydligt kan se orderdjupet.

Aha, tack. Ser intressant ut!

Sicket debacle mtgox blev. En historia som fortfarande saknar slutpunkt.

Funderar ikväll på följande:
Jag trodde mtgox skulle lösa sina problem och kursen rusa uppåt. Så blev inte händelseutvecklingen.
Om nu kursen på bitcoin går upp så sakteliga. Vad händer då med kursen gentemot t.e.x litecoin?

Min något trötta hjärna försöker reda ut om det i detta läget är bäst att växla över sina litecoin till bitcoin så länge kursen stiger. Eller om växlingskursen gentemot bitcoin kommer att “hänga med” så att det inte spelar någon roll att växla från litecoin till bitcoin… :question:

Orsaken: En aktör på en marknad misskötte sig.
Resultaten: 1) Användare som brukade den aktörs tjäns tappade värde, 2) personers förtroende för aktören ifråga sjunk, 3) personers förtroende för aktörer liknande aktören sjunk.

Så gällande litecoin/bitcoin ration, kan folk på litecoin sidan hävda att dem är skyddade mot detta eller att det inte drabbar dem? 1) i det här enskilda fallet, ja, 2) i den här typen av fall, nej.

Om du vill säkra upp din investering, ta kontakt med aktörer inom litecoin och be dem sätta upp ett schemalagt verifieringssystem som kan användas för att garantera att dem har dem pengar dem utlovar sig att ha; om du får ett positivt svar, växla över till litecoin och börja skriva en stor mängd positiva artiklar på olika sajter, kommentarsfäljt, bloggar, sociala medier etc gällande hur det schemalagda verifieringsystet hos aktör A inom litecoin skyddar mot det hemska eftereffekterna av aktör B inom bitcoin?

Alla altcoins följer bitcoins kurs, dvs går bitcoin upp så går alla altcoins upp gentemot fiat. Beror väl främst på att man först måste köpa bitcoins för att sedan kunna köpa altcoins. Jag har själv ca 10 olika altcoins för att det är bra att diversifiera sig och för att man hoppas bli en early adopter. Men ärligt talat börjar jag mer och mer luta åt att Bitcoin har en unik särställning i och med sitt first mover advantage och den sk nätverkseffekten. Dogecoin visade hur viktigt det är med ett community, och hur pinsamt stillastående de andra altcoinsen är, tex litecoin. Men intresset svalnar med tiden, även för ett så roligt meme. Och sen kommer det ofrånkomliga raset i värde när folk börjar överge det sjunkande skeppet till förmån för bitcoins. Det krävs ett altcoin med någon STARKT avgörande fördel och den får komma snart för annars är det för sent. Folk kommer bli väldigt luttrade när de ser den ena efter den andra hyllade altcoinen rasa i värde och glömmas bort.

Jag tror det kan finnas ett systemproblem med altcoins. Säkerheten i Bitcoin beror på den mycket starka miningen. Att genomföra en 51%-attack mot Bitcoin är i praktiken omöjligt idag (om man inte tar kontrollen över en mining pool som blivit för stor).

Men för altcoins är denna risk betydligt större, och har inträffat. Detta gör att seriösa investerare troligen drar sig för att investera i altcoins. Hur stor risken är vet jag inte riktigt, men det kan räcka med misstanken för att hålla borta folk.