Gymnasiearbete om bitcoin

Hej! Om någon av er mer rutinerade veteranerna inom Bitcoin världen skulle tänka er att kunna hjälpa mig och min partner med några frågor om Bitcoin så skulle det verkligen uppskattas! MVH L.D

Det är bara att fråga på. :slightly_smiling_face: Ställ frågorna direkt här i tråden så är det fritt fram för vem som helst att svara!

En frågeställning som är bra att få bitcoins-användare syn på är hur bitcoins används i den illegala marknaden som betalningsmedel. Hur det förenklar betalningar på t.ex. darknet med den decentraliserade optionen istället för paypal mm.

Det är inget snack om att bitcoin används på darknet, t.ex. så var ju FBI:s tillslag mot Silk Road för några år sedan väldigt uppmärksammat. I den fysiska världen är dock garanterat kontanter ett vanligare betalningsmedel. På darknet när det görs olagliga affärer så är det nog framförallt säljarna som pushar för kryptovalutor. Köparna utsätter sig för stor en risk ändå eftersom varan måste levereras på något sätt. Lämnar du t.ex. ut din adress så kanske den finns i en säljares register nånstans som senare beslagtas av polisen. Då spelar det ingen roll att du betalat med en kryptovaluta.

Jag kan tycka att det är lite synd att nyheter kring detta ofta blir väldigt onyanserade. När pengar (eller något annat) är decentraliserat och öppet för alla så finns det alltid två sidor. Den positiva sidan är att alla har möjlighet att använda pengar utan att vara i händerna på någon annan eller be någon om lov. Detta kan vara extremt viktigt i länder med mindre demokratiska styren men också relevant i länder som Sverige där kontanterna försvinner och det enda sättet att äga pengar snart är att ha ett bankkonto. Om inte banken gillar dig så hamnar du utanför samhället (och det är ingen teoretisk oro, vi har sett t.ex. just i kryptovalutasammanhang hur banker avslutar folks konton utan att ens behöva ge någon vettig orsak).

Precis som med internet i sig så innebär öppenheten också att man kan göra dåliga saker. Det är lätt att publicera webbsidor med hemskheter och farligheter och så har det alltid varit men de flesta är ändå överens om att de positiva sidorna av den här öppenheten överväger de negativa. Vi borde tänka likadant om pengar.