Gammal client i Wine

Hej! Mitt första inlägg!

Jag upptäckte bitcoin i slutet av 2010/början av 2011, och köpte då på mig ett gäng mynt. Jag körde då linux ubuntu och installerade bitcoin-clienten via Wine (för att köra windowsprogram i linux). Jag köpte på mig ett gäng mynt när de var billiga och gjorde ett par enstaka transaktioner, då jag köpte Mullvads VPN-tjänst.

Datorn gick sedan sönder, förmodligen grafikkortet (gammal compaq laptop från 2006), varpå jag har lagt den på hyllan.
Dock slog det mig att mynten ju är kvar. Hårddisken funkar såvitt jag vet, det är alltså bara skärmen som är död.

Nu bor jag för tillfället utomlands men datorn ligger hemma hos mina föräldrar i Sverige. Ska åka hem om ett tag nu och tänkte då försöka se om jag kan plocka över hårddisken till en gammal Compaq som jag har, för att rädda mynten (de har ju gått upp en del i pris).

Det jag tyckte var lite konstigt dock var att jag aldrig kunde hitta wallet-filen i mapparna till bitcoin-klienten. Jag körde alltså en windows-klient via wine i ubuntu. Hur som helst borde det väl gå att skapa en ny wallet och skicka över dem till den om wallet.dat filen inte står att finna.

KOmmer denna gamla klient ge mig några problem vad gäller blockchain?

Alla tips välkomnas.

Hej,

Jag vet inte om det hamnar på ngt särskillt ställe när man kör Wine, men i mitt fall ligger wallet.dat under $HOME/.bitcoin/wallet.dat (jag kör också Ubuntu, fast med vanliga linux-klienten).
Notera att det ska vara en punkt först i mappnamnet, vilket gör den dold.

Om du tänker starta upp klienten och föra över pengarna till en annan adress är det enklast och säkrast att göra det före den 15:e maj.
Efter det måste du uppgradera din klient (se mer info här).

Hälsningar
Daniel

Kopiera för guds skull hårddisken/filerna innan. Så du har en backup. Har gjort misstaget att skriva över plånboken när jag höll på att skapa nya nycklar. Detta var runt version 0.6. Men jag hade jag bara haft en backup hade jag haft kvar mina mynt.

Ok, så jag har nu fått igång min dator och jag hittade wallet.dat. Klienten är följande version 0.3.20.2 och det står att jag har 13.84 btc. Dock så har den sista transaktionen som jag försökte genomföra sommaren 2011 inte blivit bekräftad och verkar inte vilja bli det heller. Jag tog helt enkelt min Wallet fil och importerade den till blockchain.info. Där visar plånboken att jag har haft 22 bitcoins och spenderat totalt 22 i fyra transaktioner, vilket inte alls stämmer. Totala saldot är alltså enligt blockchain.info 0 btc.

Hur kommer detta sig? Varför står det att jag har nästan 14 btc i den gamla klienten men att jag har NOLL i blockchain-plånboken???

Jag skapade en ny plånbok på blockchain.info och försökte föra över 0.1 btc från min gamla klient till denna online-plånbok, men det verkar inte ha funkat. Det står “0/offline?”

Ytterst tacksam för hjälp.

FInns det någon risk att mina btc har blivit stulna, uppslukade av jorden, flytt till en soligare plats, eller liknande?

Har det något med de privata nycklarna att göra?

Snälla hjälp!

Jag har haft ett liknande problem, då gjorde jag en transaktion innan klienten hade syncat blockkedjan och då stämde inte summan efter ett tag. Det är antagligen det som hänt med din transaktion du gjorde sommaren -2011.
Du kan prova att starta klienten med “-rescan” som argument. Då kommer det ta någon minut extra att starta upp klienten, eftersom den scannar av hela blockkedjan efter dina transaktioner.

Dina bitcoins har inte försvunnit.
Om du inte spenderat dem, och du har kvar din wallet.dat så ska de gå att få fram.

-rescan kan vara en bra början.