Fnpmarkets Scam?

Min far har troligtvis blivit lurad av fnpmarkets, är det någon som känner till det namnet?
Så lättlurad som min far är har han kommit i kontakt med en man vid namn Thomas Fischer från det här företaget som befinner sig i Schweiz. Han ska då ha investerat ungefär 500 tusen svenska i kryptovalutor genom det här företaget. Den investeringen ska tydligen ha gått väldigt bra och nu är den uppe i 4 miljoner svenska. Den här mannen vid namn Thomas kräver 400 tusen, alltså 10% av 400 tusen, av min far för att kunna få ut pengarna då de pengarna ska gå till att betala av skatten. Tror ni det finns något sätt att anmäla det här och att få tillbaka pengarna eller är det helt kört?
Va gärna seriösa och hjälp till då detta inte är ett skämt!
Mvh Son till en väldigt lättlurad far

Chanserna att få tillbaka några pengar är nog ytterst små men tycker absolut att ni ska polisanmäla ändå, eftersom polisen då får en bättre bild av omfattningen av sådana här brott. Se också till att din far inte betalar några ytterligare pengar (i hopp om att få tillbaka de ursprungliga). De här bedragarna är ibland väldigt skickliga övertalare så om din far, som du säger, är “lättlurad” finns det alltid en risk att de lyckas lura av honom mer.