Flytta plånbok Bitcoin Core

Hej! Jag behöver blåsa min dator och undrar hur man flyttar min befintliga Bitcoin Core-plånbok, inkl det som behövs.
Jag tänkte flytta den till en extern hårddisk eller till en hårddisk som sitter på routern hemma.
Om inte det går så får jag väl flytta den till sambons dator.
Jag har redan gjort en säkerhetskopiering på en hårddisk, räcker det? Och sen bara blåsa datorn och installera en ny plånbok? Och sen på nått magiskt vis få datorn att fatta att det är samma?
Om nån kunde förklara för mig hur jag ska gå tillväga så vore jag tacksam, och gärna enkelt så att jag förstår.
MVH ElHolte

Du behöver kopiera wallet.dat som du hittar under %APPDATA%\BitcoinDär ligger dina nycklar sparade. Det är bara att lägga tillbaka filen på samma plats efter att datorn är omblåst så kommer plånboken automatiskt att använda sig av samma adresser. Om du satt ett lösenord så följer det också med (filen är krypterad med ditt lösenord).

Det kan även vara idé att spara C:\Users\%USERNAME%\Appdata\Roaming\Bitcoin så att du slipper ladda ner hela blockkedjan igen.
Data directory

På Linux finns allt under ~/.bitcoin, både plånbok (privata nycklar) och blockkedjan.

Ett annat sätt att hantera flytten är att skicka pengarna till en annan adress som du hanterar på en annan maskin.
Och sedan till den nya installationen. Fast du slipper två transaktioner om du flyttar wallet.dat.

Överväg att köra bitcoin unlimited istället för core:

bitcoinunlimited.info/download

Core har inga som helst planer på att öka blockstorleken.
Unlimited strävar efter att öka blockstorleken.

Välj vilken sida du vill ge ditt stöd till.

Hej igen!
Tack för alla svar. Jag tänkte göra flyttningen idag men har fler frågor.
Om jag nu kopierar det som Svålmannen skrev, vad menar du med att lägga tillbaka det på samma plats?
Ska jag hämta hem Core igen och sen lägga in det i programmet?
Glömde tyvärr att säga att jag har Windows7. Jag hade funderingar på att flytta Bitcoinen till mobilen men
det gick inte, först trodde jag att det var för att Core inte var färdigsynkat men sen så visade det sig att
plånboken var låst och jag vet inte hur man låser upp den.
Jag har inte rört plånboken på flera år så jag har glömt det mesta.
Det där med blockstorleken begriper jag inte men jag har läst på flera ställen att folk är sura på Core, det kanske är lika bra att
skaffa nått annat när flytten är klar.
Wish me luck, ElHolte

Det stämmer. Spara filerna, installera om datorn och Bitcoin Unlimited och kopiera filerna till samma plats.
Wallet.dat går att flytta fritt mellan Bitcoin Core, Bitcoin Unlimited, Bitcoin Classic och Bitcoin XT.

Det är lite oroväckande att du inte kan skicka dina bitcoin för att plånboken är låst. Då kan du ju inte använda dem till något annat heller om du inte kommer ihåg ditt lösenord. Har du en aning om ungefär vilket lösenord du använde? I så fall finns det tjänster som hjälper till att knäcka lösenordet.

Om du inte använder pengarna aktivt utan sparar för framtiden så är det nog bättre att använda kallförvaring
än att ha filer liggande på hårddisken.

Här är en beskrivning av hur kan gör:
youtube.com/watch?v=HSHJsaHZgF8

bitaddress.org/

Oroväckande, minst sagt. Den hårda sanningen är att om du glömt ditt lösenord så kommer du inte kunna komma åt dina pengar.
Har du en aning om att ditt lösenord var svagt (kort, dåligt) eller kan komma ihåg delar av det så går det att brute-forcea upp det, men det kostar.
walletrecoveryservices.com/

Hej!
Jag har nu äntligen lyckats blåsa datorn och få igång den igen, hade lite problem med det. Jag använde den “inbyggda” recoveryfunktionen och den känns lite piggare nu, nu ska jag bara göra alla uppdateringar.
Coolt, jag kan alltså (i teorin) tanka hem Bitcoin Unlimited istället och lägga in mina Btc där.
Jag har en aning om vad jag kan ha för lösenord men jag vet inte var i programmet man slår in det. Måste jag hämta hem Core och lösa upp det eller räcker det med att hämta Unlimited och lösa upp det programmet istället?
Jag har tänkt att använda bitcoin men eventuellt ha några i mobilen men har inte sett några ställen som handlar med dom än.
Jag tänkte sälja av några nu när dom låg så högt men det gick ju inte pga datorstrul och Core-strul.
Struliga hälsningar ElHolte

Bitcoin unlimited är kompatibel med bitcoin core, så du kan använda filerna med båda programmen.

Det är till 95% exakt samma källkod, bitcoin unlimted har gjort modifieringar och tillägg “core”-mjukvaran.

Så, nu har jag laddat ner Unlimited och installerat det. Kopierade även wallet.dat-filen och la den i Unlimited-mappen och utan att vara förvånad så funkade det inte.
När jag sen startar Unlimited så får jag upp ett felmeddelande : Error opening block database. Do you want to rebuild the block database now? Och då trycker jag på :yes och då kommer meddelandet Error opening block database.
Och där kan jag trycka på :OK och då stänger programmet ner.
Nån som har nått förslag vad jag ska göra nu?
MVH ElHolte
Tillägg, en stund senare : Jag avinstallerade Unlimited och la in det igen, första gången så frågade det var jag ville lägga programmet och var jag ville lägga synkningen iochmed att den är så stor så jag jag la den på externa HDn.
Andra gången så frågade det inte så jag la allt på HDn och sen startade jag programmet och då hittade den mina pengar mm men nu har jag bara 8 års synkning jag räknar med att det tar ca två veckor.
MVH en något lugnare ElHolte

Du verkar inte vara ensam om problemet, här är ett förslag på hur det kan lösas:

==================================
Same problem, immediately upon upgrading from bitcoin-0.8.0rc1-win32 to 0.8.1, on Win7-64.

Chose Cancel. The .sst file referenced did not exist, but no problem creating the .sst file with Cygwin “touch”. Deleted the .sst file I had created, restarted Bitcoin-Qt, ran fine the second time, no further mention of .sst files in the debug.log. 2-month old SATA laptop drive with no problems.

Se “inglian”:s inlägg en bit ned:
bitcointalk.org/index.php?topic=155140.0

Jag får tyvärr svara att jag begrep ingenting av ditt svar, det är på en helt annan nivå än mina kunskaper.
Jag får nöja med att vänta in synkningen och hoppas att jag sen kan låsa upp plånboken.
MVH ElHolte

Både Core och Unlimited föreslår C:\Program Files\Bitcoin som installationsplats om du kör 64-bitars Windows. Det ska alltså funka att installera Unlimited och ersätta filerna i Core. Eventuellt får du två genvägar i startmenyn som startar samma fil bitcoin-qt.exe som nu alltså är Unlimited.
Blockkedjan och din plånbok (wallet.dat) däremot hamnar under C:\Users\%USERNAME%\Appdata\Roaming\Bitcoin. Det är alltså här du ska lägga wallet.dat-filen.
Om du redan har blockkedjan nedladdad på en annan plats kan typ den externa HDD:n, kan du kopiera den till rätt plats själv för att slippa ladda ner allt igen.

Du kan använda samma lösenord för att låsa upp dina bitcoin i båda programmen. För att prova om du kan ditt lösenord kan du t.ex. skicka lite bitcoin till din mobil eller signera ett valfritt meddelande i Bitcoin Unlimited (Arkiv/Signera meddelande) utan att skicka några bitcoin.

C:\Program osv hittar jag men C:\Users osv hittar inte datorn antagligen för att jag har lagt den på en annan hdd, har även testat att ta bort en del av sökordet C:\ Users osv för att se om den hittade nått när jag sökte på rätt hdd men icke och även i unlimited-mappen efter nått men filerna är väl dolda, iaf för mig :slight_smile:
Däremot så har jag testat att skicka btc till mobilen och den klagade inte på lösenordet men pengarna har inte kommit än, misstänker att dom inte kommer förrän Unlimited är i synk (3 år kvar) Jag kan vänta, speciellt nu när jag vet att flytten och lösenordet funkade.
Finns det nått enklare sätt att än att knappa in den ganska långa siffer/bokstavskoden?
Mobilen har ju en sån där fyrkantig skanningsgrej men inte min dator.
Tack för hjälpen Förhoppningsfulla hälsningar ElHolte
ps. fick precis in 7,77kr på mobilen, jag blev skiträdd när det rasslade till :wink: har ju alldrig hört det ljudet innan.

Ja, mappen C:\Users%USERNAME%\Appdata är dold men du kan skriva Appdata manuellt i Utforskaren så kommer du dit.

Menar du bitcoin-adressen?
Du kan skicka adressen till din dator via e-post eller som ett meddelande :slight_smile:

Hej!
Appdata hittades inte även om jag sökte o den externa hddn.
Däremot så var det en bra idé att skicka bitcoinadressen i ett meddelande, tack för det.
MVH ElHolte

Nu är Bitcoin Unlimited synkad och jag har nu flyttat nästan (typ tre spänn kvar) alla pengarna till en annan plånbok (Blockchain) Jag tröttnade på BiUn, jag fick avinstallera/installera programmet varje gång jag hade stängt programmet eller datorn och det var lite tröttsamt.
Jag har en plånbok på mobilen som jag tänkte eventuellt skicka pengarna till men efter senaste uppdateringen så går det inte för att appen visar ingen Bitcoinadress som jag kan skicka pengarna till, den visar bara en QRkod som e lite svår att visa för datorn. Jag får väl vänta tills nån köper nått av mig och skickar till mobilen :wink:
ElHolte.

Jag har aldrig sett en mobil plånbok som inte även kan visa addressens namn. Om du har två telefoner eller en kompis med en telefon kan man använda en QR kod scanner och läsa av den den vägen. Annars kan du ta ett kort på den (eller skärmdump) och ladda upp här, så kan jag läsa av och svara med addressen.

(var isf noga att du inte skickar en privat nyckel QR kod, utan den publika addressen :smiley: )

Succé
Jag tryckte på “Mottag Bitcoin” i mobilplånboken, sen på den där symbolen som ser ut som ett liggande V som betyder dela.
Då kom det upp “Dela en förfrågan om Bitcoin” , där kunde jag välja “E-post” och skicka till min egen mail som jag ju har på min dator också. Där kunde jag kopiera Bitcoinadressen till min datorplånbok och sen skicka till plånboken i mobilen.
Jag fick inte se bitcoinadressen i mobilen men det gör ju inget, jag såg den i mailet så det räcker ju.