Finns en trygg och inte skitdyr köp/sälj-site inom EU?

Jag har shoppat runt lite i ett försök att hitta en plats där jag skulle kunna återkomma till lite mer frekvent.

Jag har tidigare kört ett par få tillfällen med LocalBitcoins då de bland annat utgett sig från att befinna sig i Europa (Finland) och att jag fick det som rekommendation.

Det har skett en hel del sedan jag var där sist och jag tycker att det finns en del problem med hela konceptet.

Jag efterfrågar köp/sälj av BTC <-> SEK/EUR med följande egenskaper:

• Befinner sig inom EU
  • Ber inte om fler uppgifter än vad som verkar rimligt (en något orimlig grej med tex Safello är att de och/eller deras partners efterfrågar att ta del av uppgifter som konton, saldon, räntesatser, osv). Jag menar alltså inte att KYC/AML-uppgifter här, för det kan det mycket väl finnas fog för beroende på hur man ser det.
  • Tar inte ut utpressningsavgifter/växlingskurser/hanteringsavgifter. Tex
    ** BTCX i skrivande stund köper en Bitcoin för 91591SEK
    ** av de som befinner sig i Sverige så finns det ett antal köpare med “högre trovärdighet” som köper 1 Bitcoin för mellan 93000-96000
    ** Kraken köper 1 Bitcoin för 9385.90EUR (ungefär 98600 med nuvarande växlingskurs)

Spontant känns det som att det är börser som ger mest pang för pengarna, men det ser inte ut att finnas många inom EU (och nu är ju England ute ur bilden)…

Tips tas tacksamt emot.

Riktiga börser är helt klart bästa möjligheten att få låga avgifter. Handlar det om småsummor så är det dock inte helt säkert att det blir så billigt procentuellt ändå eftersom de ibland tar en fast avgift för uttag av bitcoin. Man bör också kolla på vad man får för SEK/EUR-kurs när man skickar pengar till börsen eftersom det är avgifter inbakade av banken där.

För en seriös, europeisk börs så rekommenderar jag Bitstamp. De har funnits länge och både mina erfarenheter och det jag har hört av andra är positiva.

De började i Slovenien (grundarna är därifrån) men har nu kontor i London, Luxemburg och New York. Som jag förstår det så är själva börsen legalt sett i London (som ju tyvärr inte är EU längre) men jag har inte koll på detaljerna där.

https://www.bitstamp.net/about-us/

Varför behöver det vara inom EU? Varför inte bara regga konto hos Kraken? Vad jag vet så har den mest likvida orderboken i BTC/EUR och med SEPA-överföringar går det snabbt och enkelt att skicka och ta emot euron.

Att den helst ska vara inom EU är att det, om det skulle bli problem någonstans på vägen, samt att de isf hamnar under regelverk och lagar som gäller för alla medlemsländer vad gäller hantering av tex mina personuppgifter (KYC, AML), så finns det iaf mer trygghet (jag vet, jag vet, det är Bitcoin vi pratar om här, med allt vad “trygghet” inom det (inte) innebär) än om saker och ting hanteras i icke-medlemsländer.