Finansinspektionen

D.H., i en av trådarna skriver du såhär

Hur fick du reda på det?

Om man själv säljer bitcoins för pengar, hur ser de på det egentligen? Alltså inga konton, ingen förmedling, bara cash in, bitcoins out.

Jag ställde en fråga till dem (i höstas) om det krävs tillstånd för att köpa/sälja bitcoins. De tog ett par månader på sig och svarade sedan såhär: “Finansinspektionen gör idag bedömningen att Bitcoin inte faller under definitionen av valuta och därför inte träffas av tillståndsplikt vid handel med Bitcoin. Om nya/andra omständigheter tillkommer kan Finansinspektionen naturligtvis komma att göra en annan bedömning framöver.”

[quote]
Om man själv säljer bitcoins för pengar, hur ser de på det egentligen? Alltså inga konton, ingen förmedling, bara cash in, bitcoins out.[/quote]

Det verkar enligt ovan som att finansinspektionen inte har några problem med det. Den stora frågan nu är nog vad som gäller angående moms (se annan tråd). Jag hoppas att någon snart kommer att ansöka om förhandsbesked om detta, det kan hända att jag gör det själv.

Men sade de att du kommer att få en varning då om de skulle ändra sig?
Det jag vill få reda på är såhär: säg att man går och startar ett företag och säljer bitcoins, för att de sade att man inte behöver några tillstånd. Men om de en dag ändrar sig och bestämmer att bitcoin ändå var en valuta, hur vet man att man inte kommer att åka på några böter senare? Eller kan det liksom inte bli några böter/straff tills de har kommit till dig själva och sagt att man måste ha tillstånd?

Håller på att kolla upp detta också, ska meddela om vi kommer fram till något.

Nej, de har inte lovat mig något sådant. Det är förmodligen upp till dig själv att ha koll på om deras inställning ändras men man kan ju hoppas att de publicerar något om det om de faktiskt skulle göra en ordentlig utredning och komma fram till något annat.

När det gäller moms kan du däremot vara trygg om du fått ett förhandsbesked. Från skatterattsnamnden.se: “Ett förhandsbesked som vunnit laga kraft är bindande för Skatteverket och för en allmän förvaltningsdomstol, om den som begärt beskedet yrkar det.”