Fel adress

Jag skickade bitcoin till fel adress som jag vet vilken den är finns det möjlighet att be om att få tillbaka mina bitcoin om mottagaren är välvillig

Hej!

Du vet adressen men du vet inte vem som äger denna adress eller? Om du kan få tag i personen på något sätt så går det förstås att fråga denne men det finns normalt sett inget sätt att reda på vem som äger en bitcoinadress.

Går det att fråga om återbetalning om man vet adressen på något vis. Och vad använder man för applikation för det

Nej det är en del av tanken med Bitcoin, att man inte ska kunna ta reda på vem som står bakom en adress. Det finns ingen central auktoritet som håller redan på adresser och vem som helst kan skapa en egen adress utan att registrera det nånstans.

Jag antar dock att du fick den här adressen någonstans ifrån? För om det bara var ett misstag, att du skrev fel på en siffra/bokstav så att hade sannolikt inte transaktionen gått igenom. Så om du vet var du fick den felaktiga adressen ifrån så kan du kanske lista ut vem den tillhör och kontakta denne person på något vis?

Det lustiga är att jag använde copy and paste som jag brukar när det gäller bitcoin adresser.Men när jag tryckte paste klistra in så blev det en hel annan adress. och det är lika nu kopierar jag en address och klistrar in den i minplånbok så ändras den till något helt annat.

Ouch, det där låter tyvärr som att du är utsatt för någon form av bedrägeri. Vad är det för plånbok du använder? Det troligaste är nog att du laddat ned någon falsk version av en plånbok och att det är den som byter ut adressen. Alternativt har du fått in något annat program på datorn som byter ut adressen.

Ja det verkar så för vad jag än klistrar in i ex word eller anteckningar så ändras siffrorna

Då skulle jag börja med att göra en genomsökning av hela datorn med nåt antivirus/antimalware-program. Alternativt rensa / fabriksåterställa hela datorn för att vara säker på att du blivit av med skräpet.

Ja jag har nu rensat datorn från allt skräp med mailwarebytes och nu funkar det igen,hade alltså fått in något malware som kände igen bitcoin adresser och ändrade de själv.Jäkligt lurigt man får se upp verkligen

Verkligen lurigt. Har du någon aning om hur du kan ha tänkas fått det? Vore bra att veta för att kunna varna andra.

Nej ingen aning men det synkas med telefonen också på något vis för det blev även fel där

Vad jobbigt, hoppas det inte var en stor summa. En grej som är bra att göra innan man skickar stora summor är att skicka lite i taget och se om det kommer fram, sedan lägga resten. Hoppas rådet hjälper i framtiden.