Exportera 1 Btc - Hur gör jag?

Anta att jag har 1 btc som jag vill exportera. Tex skriva på en lapp och lägga i bankfack.

Hur gör jag?
Måste jag komma ihåg lösenord?

Tacksam för svar!

/fraxinus

Du kan generera en brainwallet och skicka pengarna till den addressen.

brainwallet.org

Den är redan exporterad och existerar bara i ditt huvud. Du kan givetvis skriva ner ditt lösenord på papper också om du vill, eller den privata nyckeln.

För att få in den i din wallet kan du istället göra import, när/om det blir aktuellt att börja använda dina bitcoins.

Så när jag importerar måste jag ha privat nyckel eller lösenord?

Hur många tecken är det jag ska importera?

Hur kort kan ett lösenord vara?

När du importerar behöver du din privata nyckel. Lösenordet är frasen du använder för att skapa din privata nyckel på brainwallet. Den du ska komma ihåg i huvudet :slight_smile:

Lösenordet kan nog i princip vara hur kort som helst, men du vill ha längd på lösenordet.

Ok så den privata nyckeln ska jag skriva på en lapp och lösenordet ska jag komma ihåg i huvudet (eller skriva på samma lapp) om jag lägger i bankfack??

Du kan generera en ny adress och skriva ner på en lapp tillsammans med privat nyckel; sedan för du bara över din BTC dit.

Precis som med brainwallet är det en javascript-app som genererar adress och privat nyckel: bitaddress.org/
Där finns varianter för utskrift med qr-kod att skanna för att importera.

Notera att man inte har bitcoins i sin “wallet”. Det finns en enda (distribuerad) global transaktionslista av bitcoins. Det dina nycklar gör, är att identifiera vilka av dessa transaktioner som är dina.

Det finns intressanta effekter av detta. Om du t.ex. sparar din privata nyckel i ett bankfack, så kan du fortfarande “sätta in” bitcoins eftersom den öppna nyckeln kan användas. Men ingen kan använda dessa bitcoins så länge man inte har tillgång till den privata nyckeln.

Man behöver egentligen inget program för att ha en “wallet” så länge som man sparar sin privata nyckel på något sätt. Den går till och med att skriva ut på papper och lägga i bankfacket.

För att kunna veta vilket saldo man har, så måste man dock komma åt den globala transaktionslistan. Antingen använder man en web-tjänst som hanterar det åt dig, eller så använder man program som laddar ner en kopia av transaktionslistan. Den är just nu över 9 GBytes.