Existerar det något sätt för svenskar att få in fiatpengar på sina Bitcoin UTAN att sälja eller ge upp kontrollen av dem?

Jag har kommit fram till att jag bara inte kan sälja mina Bitcoin. Dels för att priset är så lågt nu (inte ens vid ATH ville jag sälja), dels för att staten ska ha otroliga 30 %, och kanske viktigast av allt: om jag säljer dem har jag inga Bitcoin kvar. Jag kommer därmed att tvingas se på när priset flyger iväg till månen och någon som har 1 BTC kommer att ses som rik.

Men tanken på att skicka dem till något företag är otänkbart. Finns inte en chans att jag skulle våga lita på någon. Man hör ändlösa skräckhistorier om folk som blir av med alla sina Bitcoin på alla möjliga sätt så fort de ger upp kontrollen. Jag kan bara inte ta den enorma risken.

Man har ju hört om “defi” i åratal, men varenda gång man frågat om detaljer får man aldrig några klara svar. Det är ju bara en massa flumsnack? FINNS det ens något där jag kan “mata in” mina Bitcoin (utan att faktiskt skicka dem!) och därefter få fiatpengar utdelat månatligen?

Tanken är givetvis att jag på detta sätt ska få in mer och mer pengar allteftersom priset går upp, och när som helst (eller inom rimlig tid) kunna dra tillbaka mina Bitcoin så att jag åter igen kan spendera dem.

Existerar detta? Hur fungerar det i så fall? Varför hör man aldrig talas om dessa? Varför är det bara en massa pladder om centraliserade “BlockFi” (som inte ens funkar i Sverige) eller en massa skumma “altcoins” på någon obegriplig centraliserad sajt? Jag har gått igenom långa listor med “defi”-tjänster som samtliga bara är nonsens. “Hodl Hodl” (bara för att ge ett exempel) tillåter inte ens att man skapar ett konto. Bara det faktum att man ska “skapa ett konto” är en enorm röd varningsflagga för mig. Jag letar efter något liknande Bisq. Decentraliserat på riktigt.

Om jag tolkar dig rätt vill du ha någon form av ränta på din bitcoin och på det sättet kunna ta ut pengar varje månad/år och inte sälja av din bitcoin. Vad jag vet finns det hemsidor där man kan låna ut sin bitcoin och få ränta men vet inte hur säkra dem är och det är inget jag rekommenderar heller.

Annars har jag svårt stt se hur du ska äta kakan och ha den kvar faktiskt. Finns vissa defi coin som ger utdelningar men då måste du använda btc för att köpa den kryptovalutan och därmed inte ha någon bitcoin kvar.

Att “mata in” utan att skicka finns givetvis inte. Du kan sätta in (skicka) dem till tjänster som BlockFi, Ledn eller celsius. Där får man 5-6% ränta. Risken såklart att någon hackar företaget, något större bedrägeri eller att företaget missköter ekonomin och fösvinner.

För att kunna ge dig 6% så lånar företaget ut dina bitcoin till olika traders oh institutioner. Så det är viktigt hur riskfyllda utlåningar de gör.

Du också belåna dina bitcoin för att få ut fiat. Samma företag jag nämde kan du också sätta in dina bitcoin som colleteral (säkerhet) och låna på dem till räntor kring 12% per år.

Ett sätt om man inte vill låna ut till ett företag med KYC är att låna ut dem P2P via en tjänst som tex HodlHodl.

Jag nämnde ju i min fråga att HodlHodl är en av alla nonsenstjänster som inte fungerar överhuvudtaget. Förstår inte att folk aldrig kan läsa det man skriver längre.

Så du vill inte använda något av de alternativ som finns. Du vill avkastning utan att skicka dina bitcoin någonstans. Och nör som helst kunna spendera dem. Jag tror du lever i drömvärld. Vem skulle ge dig dessa pengar?

Om man förlorar kontrollen över sina Bitcoin är ju hela “defi”-grejen meningslös?

Men hur tänker du att någon ska kunna generera en överavkastning på dina bitcoin som du kontrollerar helt?

Att du lånar ut dem till någon som kan tjäna 10% gör att de kan ge dig 6%.

Belåna dem kan du göra men då ska ju bitcoin vara säkerhet för lånet, så du får åtminstone dela kontrollen i multisig, som hodlhodl tex.

Intressant fråga men min bild är att det nog ännu är lite för tidigt för att kunna leva på avkastningen av ens bitcoin.
Än mindre med svenska tjänster.
I bästa fall vågar man kanske hoppas på något i Sverige om 4-5 år?

Ser tre varianter:

• Sälja
  • Belåna
  • Låsa upp för att få ränta

Sälja var ju inte det som efterfrågades men man skulle kunna föreställa sig ett upplägg där man har tillräckligt med BTC att man utan ånger kan sälja en viss procent att leva på varje år, under antagandet att värdeökningen över tid gör att man ändå inte urholkar fiatvärdet. typ FIRE fast med BTC istf. fonder/aktier i portföljen.
Närmaste 4-8 åren verkar det dock klokare att fixa sin försörjning på annat sätt och hålla i sina coins.

Belåna sina BTC och få ut en säck med Fiat låter som det du är ute efter. Då finns ju möjlighet att fortfarande hålla någon nyckel själv så man ser att ens underliggande btc sitter kvar. Unchained Capital har just detta upplägg men verkar i princip bara tillgängliga i USA (lånedelen).
Vad jag förstår så har HodlHodl ett liknande upplägg där man låser upp BTC i en multisig mellan dig, den som lånar ut stablecoins mot ränta och en tredjepart. Så inget vidare hokuspokus där ur mitt perspektiv.
Men verkar fortfarande smartare att belåna hus eller bil i dagsläget om det är SEK att handla mat man är ute efter.
Räntorna på lån mot BTC känns ju höga (~10%) även om värdeökningen över tid kan antas bra mycket högre.
Har själv varit lite sugen men det bär emot, både räntan och risken för rejäla dippar.

Låsa upp eller låna ut sina BTC för att få ränta, typ blockfi eller ledn är väl som konstaterat ovan, aningen högre risk eftersom de tar dina btc och gör vad de vill. Tycker de är seriösa men eftersom de är baserade i USA/Canada anser jag att den stora risken är nån typ av reglering som gör att de plötsligt säger “Sorry, vi kan inte ge tillbaka dina btc”.
Tömde mitt Blockfi-konto när räntorna blev så låga att de inte var värda risken. fick ca 7% på ett år.

Om du inte litar på någon annan än dig själv och inte vill sätta in dem någonstans och inte öppna konto, hur har du då tänkt att det skulle gå till. Det är ju lite oklart vad du menar med “mata in” eftersom det inte är att skicka in dina bitcoin någonstans.

Skulle du själv dela ut fiatpengar månatligen till någon som du bara vet har bitcoin, utan att du kan få någon som helst säkerhet?

Det finns ju, som redan nämnts, tjänster som BlockFi, Nexo, Abra, m.fl., som ger upp till 12% ränta/år, men det är centraliserade tjänster som ett företag äger. Du behåller kontrollen över dina bitcoins själv såtillvida att du kan sälja dem när du vill, men företagen delar ju inte ut ränta om de inte kan tjäna något på dina bitcoins. Det blir ju Ebberöds bank av det hela.

Ett annat sätt att tjäna fiatpengar varje dag är att använda botar för att köpa och sälja två olika valutor hela tiden, dvs. använda volatiliteten i kryptovalutor för att tjäna fiatpengar. Återigen kan du dock inte ha dina bitcoins in någon hard wallet eller liknande som ingen annan kommer åt. Annars är detta ett sätt att få bra avkastning på kryptovalutor utan att trade’a/försöka köpa billigt-sälja dyrt.