EU:s nya regler

De nya regler för krypto som EU håller på att ta fram och godkänna är ju rätt så drakoniska kan man tycka, framför allt reglerna om spårningsbarhet, men jag undrar hur de rent konkret skulle påverka möjligheten att köpa och sälja på olika växlingsplatser.

binance.com mfl kommer sannolikt anpassa sig, de vill ju inte förlora affärer. Men hur blir det med andra mer eller mindre decentraliserade tjänster? Hur kommer changelly.com och changenow.io att göra? Och kommer tjänster som pancakeswap.finance att bli helt off limits för EU-medborgare?

De sajter du nämner är inte decentraliserade för fem öre. Bisq är den ENDA faktiskt decentraliserade applikationen för att köpa/sälja Bitcoin. (Per definition kan det inte vara en sajt…)

Jag håller med om att en site per definition inte kan vara decentraliserad. Det är därför jag använde formuleringen mer eller mindre. Låt mig vända på frågan: Hur kommer de mer eller mindre centraliserade växlingstjänsterna att förhålla sig till EU:s nya regler? Kommer vissa av dem vara off limits för mig som EU-medborgare?

Tack för att du nämnde Bisq! Sist jag kollade så kunde man bara handla med Bitcoin där men nu verkar marknaden ha breddats. Enligt deras webiste så kan man handla med flera olika kryptovalutor.

Om jag inte minns fel så kan man använda BankID och andra identifieringstjänster vid transaktioner i Bisq och om det stämmer så är ju identifiering inte något problem - jag som köpare/säljare kan säkerställa att transaktionen jag deltar i följer EU:s krav på att både säljare och köpare skall vara kända.