Ethereum

Ethereum är en kryptovaluta som bygger på samma princip som Bitcoin, med en blockchain. Skillnaden är att man kan trigga godtyckliga algoritmer, i stället för att vara begränsad till transfereringar av pengar. Där finns också ett större state som går att modifiera från dessa algoritmer. Se Youtube-klip på youtube.com/watch?v=l9dpjN3Mwps som förklarar.

Som jag förstått det är Ethereum inte en konkurrent till Bitcoin, det är snarare nästa steg i evolutionen där man tar uppfinningen ett steg till. Som exempel på vad som går att göra med Ethereum (kopierat från engelska):

• saving wallets

• crop insurance

• financial contracts

• P2P gambling

• decentralized exchange

• data storage

• mesh networking

• reputation systems

• decentralized social networks

Medan Bitcoin förändrar förutsättningarna för betalsystemen, så skulle Ethereum ändra förutsättningarna för stora delar av finanssystemen. Nu har jag inte läst på i detalj från white paper, så jag har inte utvärderat hur rimligt det hela är.

Ethereum är tänkt att startas upp “snart”, och då går det att köra mining mot belöning på liknande sätt som Bitcoin. Här finns möjligheter för de som vill vara med från början. Det kommer inte att vara möjligt att köra hashning på en ASCI-miner! Orsaken är att hashningen måste implementera programmeringsspråket som triggas av transaktioner. Eftersom detta programmeringsspråk är generellt (Turing complete) så är det bara en generell processor som kan köra det.

Man kommer att söka efter finansiering snart. Jag tror det går ut på att man betalar med bitcoin, och får del av initialt minade Ether (som är värdebevis).

Jag tycker inte om Ethereum. Ethereum har inbyggda regel för att gynna core teamet och det har ingenting att göra med att gynna de som är tidiga det är redan bestämt att visa personer ska gynnas .
titta här
youtube.com/watch?v=ha8i_rMSqhQ

Men det finna mycke bra i den som måste kopieras och skapas nytt vettigare Ethereum.

På samma linje, så verkar visionerna i The fifth protocol riktigt spännande. En del av dessa visioner går att lösa med Ethereum.

lösningen är redan på väg vi kommer inte att behöva Ethereum.
Sidechain är någ det lösning man vill ha.
Här är förklaringen
youtube.com/watch?v=1h9t4Gz02rk

Verkar mycket spännande!

Men hänger på att man genomför förändringar i Bitcoin?

Om jag förstår det rätt, så ger det en nästan obegränsad frihet att skapa externa funktioner eller altcoins med olika egenskaper, men ändå vara kopplat till Bitcoin?

Nej Man behöver inte ändra i Bitcoin .
Ja du ska kunna skapa blokchain med olika egenskaper Till example namecoin , bitmessages … och ha bitcoin i dem .

Bitcoin stöder inte side chains nu, så det behövs ändringar (se Bitcoin Core Developers Weigh in on Side Chain Proposal). Men jag hoppas att de gör denna. Problemet är att det verkar kräva en “hard fork”.

Som jag förstår det skulle det finnas en mekanism för att frysa bitcoin på blockchain, medan resurser blir tillgängliga på en side chain. När man är klar på denna side chain, så går det att “växla tillbaka”, och få liv i sina bitcoins igen. På det sättet bibehålls det nuvarande taket på 21 miljoner bitcoin, och man får en två-vägs “pegging”. Mining på en side chain kan alltså inte ge som belöning annat än transaktionsavgifter.

Det sagt kan side-chains använda samma hashing algorithm och åtnjuta merged-mining med bitcoin vilket kan ge tillräcklig inital säkerhet för att vara brukbart.