ethereum wallet

Hej!
jag kikar lite på ethereum som har kommit upp i disussioner här på forumet. Fungerar det precis som bitcoins när det gäller wallets? för jag har svårt att hitta en generator för offline generering. Vad skulle ni rekommendera för wallet för lagring av ethereum motsvarande 2-3BTC i storlek.

/D

Har inte använt ethereum själv, sökte på “ethereum paper wallet” och “ethereum cold storage”,
och fick fram en generator för att generera adresser. Men jag vet inte om den duger, det fanns ingen funktion för att
slumpa fram en privat nyckel genom att använda mus/tangentbord så jag länkar inte till den.
Men en sökning med orden ovan ger snabbt en träff.

Så här ska en bra adressgenerator fungera:

liteaddress.org/
bitaddress.org

En kryptovaluta med 1/4 av bitcoins marknadsvärde, och det finns inte ens en bra adressgenerator att tillgå?
Övervärderat om du frågar mig. Kan rekommendera Litecoin, är undervärderat i dagsläget.

Kan ju tillägga varför jag tror att ethereum hypas så mycket överallt:

Ethereum är ett mindre hot mot bitcoin än många andra kryptovalutor.

Ethereum är ett krångligt sätt att skicka pengar till varandra, för den lilla skara som vill betala
för att köra små datorprogram på andra datorer är det säkert bra.
För oss andra 99% är det bara ett extremt krångligt sätt att hantera elektroniska pengar.

Men många som investerat i bitcoin vill inte ha konkurrens, och hypar därför den lösning som är MINST hot mot bitcoin.

Och krångliga valutor där man inte kan spåra transaktioner så enkelt som exempelvis Monero
är inte heller ett så stort hot mot bitcoin. Om transaktionerna tar 10 gånger så mycket plats är det bara en fördel
eftersom det inte är ett hot mot bitcoin.

Bara så ni vet VARFÖR vissa kryptovalutor hypas och andra motarbetas.

De kryptovalutor som hotar bitcoin på riktigt motarbetas aktivt av många intressenter.

Du kan använda Myetherwallet för att skapa en plånbok. Eller Jaxx för mobilen (den kan även Bitcoin och Litecoin med flera).
Ethereum är inte krångligt att använda om du bara vill skicka pengar. Lika lätt som Bitcoin fast snabbare och billigare :wink:

Visst går det att generera och scanna en QR-kod även för ethereum så att en slutanvändare kan genomföra en betalning relativt fort.

Men det är under ytan det skiljer, ethereum kan köra program kod vilket gör lösningen mer komplex än bitcoin.

Bitcoin har visserligen också ett script-språk, men eftersom det fanns problem med att köra godtyckliga script så togs den möjligheten bort. Det är idag endast ett fåtal script som tillåts i bitcoin. Detta ger enkelhet och robusthet.

Ska man ha stöd för en hel programmeringsmiljö blir det mer komplext och svårare att ta fram programvara.

tack! jag har hittat ethereum adress-generatorer liknande de som du länkar till. Men jag litar inte på att en hemsida beräknar adresserna åt mig. Jag skulle önska att ladda ner en app och flytta med USB sticka till en helt offline dator och generera några adresser där.

Är inte ni fundersamma över att generera en adress på en hemsida och sätta in 30-lök på addressen? Man kan ha en mask eller liknande på datorn som t.ex skickar en dump av tangentbordstryckningar om man skulle gå online igen. Eller så är sidan oseriös och loggar alla genererade adresser och privata nycklar.

men jag kanske bara är paranoid?

Jag hittade t.ex denna som är en offline version för wallets:
github.com/ethereum/pyethsaletool
men han som skrivit koden vill att man skall skicka btc till hans address och så skickar han ethereum vidare till ether addressen. känns inte helt seriöst

Får nog installera geth och använda den för generering. Tack för all hjälp!

Det är helt rätt att vara lite paranoid när man ska lagra stora summor. Säkrast är att generera adressen nedkopplad som du säger. Du kan även lagra dina Ether i en Trezor eller KeepKey. Det är lika säkert, lite smidigare fast dyrare :slight_smile:

Du är helt rätt ute, och när det gäller datasäkerhet kan man inte vara nog paranoid.

Vet inte hur ethereum-sidorna fungerar, men bitcoin-generatorn kan sparas ned och köras offline.
Du gå helt enkelt in på sidan och väljer “spara som” eller liknande i din webbläsare
så kan du flytta “appen” (html-filen) till en dator som inte har någon internetförbindelse alls.
Använder själv kallförvaring på det sättet, har en dator som aldrig ansluts till något nätverk
där jag genererar adresser för kallförvaring.

Om det inte går att spara ned webbsidan för offline-användning rekommenderar jag inte att du använder den.

Jag har även en Ledger Nano S som jag är supernöjd med. Har stöd för ethereum:

store.bitcoin.com/collections/h … ger-nano-s

Kanske något att satsa på? Den har även stöd för bitcoin, dogecoin, litecoin, ethereum, zcash, och några till.

Myetherwallet finns på Github om du vill ladda ner och köra nedkopplad.

Hej!
tack, såg det nu. länk till github och en grym beskrivning, verkar lätt som en kaka.
Det är jag som har ögonen där solen inte skiner :slight_smile: