En svensk bitcoinsäljare?

Hade fått för mig att det är svårt med det, men stötte på den här sidan precis:
btcx.se

Någon som har haft erfarenheter av den? Bra? Dåligt?
Riktigt najs om det redan finns en fungerande svensk bitcoinväxlare.

Jo, jag har sett den sidan faktiskt men har inte testat. Jag ska ta och bjuda in honom till forumet, ska bli intressant att höra hur han resonerat kring moms etc. Vet inte om han driver det där som företag eller privatperson men i vilket fall som helst så finns det vissa problem.

Hej!

Ja det är jag som är ägaren till Btcx.se, tack för inbjudan! Kul att ni skriver om siten här, angående moms har jag nyligen pratat med skatteverket, och som betalningsförmedlare är det moms-fritt. Många banktjänster så som växling är också moms-fria. Nackdelen är att om du driver en moms-fri verksamhet får du inte dra av momsen på dina inköp, ex. serverhyra, kontorsutrustning osv.

Just nu driver jag siten privat, men har planer på att göra det som en affärsverksamhet när jag går ur Beta. Vad har du för planer med bitcoin.se? Vi borde skapa något samarbete, jag gillar denna sida skarpt! och du har en bra adress också :slight_smile:

Christian :ugeek:

Hej Christian!

Vad exakt innebär betalningsförmedlare? För du köper väl bitcoins av folk, och säljer till andra (d.v.s. har ett eget “lager”)? Eller matchar du ihop köpare och säljare så att det måste finnas någon som vill sälja för att det ska gå att köpa? Kolla gärna in den här tråden där vi diskuterar ungefär detta.

Kul att du gillar sajten! Det är mycket möjligt att vi kan samarbeta på något vis, det är bara att mejla mig på david@bitcoin.se om du vill diskutera.

Ja det stämmer, jag köper bitcoins av folk och säljer vidare. Så just nu är jag ingen betalningsförmedlare, vilket kräver tillstånd.

hoppar över till den andra tråden :slight_smile:

Första argumentet är alltså alltid, varför ska någon sälja i Bitcoin? Det finns en del branscher där det är uppenbart bra, och det är nog där man ska börja påverka snarare än att HP0-S36 dump få sin lokale frisör att gå med på det. (Vilket jag f.ö nog skulle kunna lyckas med, men misstänker att jag skulle vara den ende som utnyttjade det och med några växlingsavgifter extra skulle jag därmed fördyrat min egen klippning).