Det måste bli lättare att skaffa Bitcoins

Jag skulle vilja se en sajt där jag kan se växelkursen, ange hur många BTC jag vill ha, vilken adress jag vill ha dem på och betala direkt med bankkort eller liknande. Enkelt och direkt.

Bakgrund:
Jag har siktat in mig på att sköta en väsentlig del av mitt julhandlande med bitcoins. När jag ska skaffa fler (tidigare har jag bara grävt själv) så möts jag av auktions-sajter där man skall göra banköverföringar och sätta in pengar på ett konto, för att sedan köpa bitcoins där, angivandes bud-priser, väntandes på matchningar med säljare osv. Min önskan är inte att ge mig in i valutaspekulation, jag vill bara växla till mig BTC för att sedan handla direkt med dem.

Det fick mig att backa och tveka, och nu ett par veckor senare så sitter jag här och ska julhandla på webshoppar, och har inte fler BTC än jag grävt fram själv (minat). Även om jag nu skulle bestämma mig för att gå in på min internetbank för att föra över pengar till mtGox, kapiton eller annat, och sedan där lägga bud på några BTC, så skulle jag inte ha dem i dag, och förmodligen inte ens i morgon.

Bitcoin kan knappast ses som ett smidigt betalsätt om det skall vara så svårt att skaffa sig. Det känns mer som att skaffa en aktie-portfölj än att växla till en valuta.

Kan bara hålla med om att det måste bli enklare. Nu när situationen börjar klarna lite hos Finansinspektionen och Skatteverket så ska jag undersöka möjligheterna att börja sälja bitcoins här på bitcoin.se.

Har för mig att Danska kunder kan köpa med Danske Bank kort Bitcoins via Bitcoin Nordic.

Sen har vi detta med.

Bitcoin-Central becomes first Bitcoin exchange licensed to operate like a bank
engadget.com/2012/12/09/bitc … nsed-bank/

Om vi är några som kan gå ihop och bidra med olika saker, så kan vi säkert få igång en bra sak.

• Kapital
  • Hemsida
  • Support
  • Bolags och pappers dokument

Om man delat upp detta på personer som är duktiga inom de olika områdena hade vi säkerligen snabbt kunna skapa en bra och hållbarsak.

Själv kan jag bidra med Kapital samt Bolag och pappers dokument osv.

Jag har nog allt som krävs för att komma igång med smidig försäljning på bitcoin.se förutom juridisk expertis. Med det senaste beskedet från Finansinspektionen är det klart att man måste anmäla sitt företag hos dem om man vill ägna sig åt försäljning av bitcoins. Syftet med detta är att de ska kunna kontrollera att man följer lagen om penningtvätt. Jag har läst igenom denna lag och den lämnar tyvärr mycket stort tolkningsutrymme. Det finns delar som tyder på att försäljning av bitcoin (speciellt online) skulle kunna tolkas som verksamhet med “hög risk” för penningtvätt och då kräver det att man tar reda på ganska mycket om sin kund.

Om ni känner till någon som är kunnig inom det här området får denne gärna kontakta mig.

Vad jag har förstått så har det innan kunnat gå att köpa BTC med kreditkort osv. utan någon starkare legitimering. Detta har dock tagits bort då det snabbt blev ett populärt sätt att tömma stulna kort på pengar.

Jag är mycket intresserad av vad BTC har att erbjuda i framtiden. Är mer än gärna med på en satsning när det kommer till att sälja bitcoins mm, så om du behöver någon partner hoppar jag gärna på tåget.