Dela med sig av sin public key till Koinly

Tänkte använde Koinly för min skaterapport och såg att för att kunna synka Koinly med min Trezor behöver de ha min public key. Finns det inte en del risker med att ge ut den till ett third-party så? Eller är det riskfritt?

Hej!

Först och främst, det som är absolut viktigast att du inte delar med andra är de privata nycklarna (eller ditt seed).

Att dela publika nycklar eller dina bitcoinadresser med andra är ingen risk på det sättet men det ger förstås den du delar med möjligheten att se vad du gjort för transaktioner till/från dessa adresser (men det är förstås också själva poängen med Koinly).

Delar du en master public key, en s.k. XPUB, så kommer den som har tillgång till den att kunna se inte bara de bitcoinadresser du använt hittills utan även de du skapar upp i framtiden (i just det Trezor-kontot). Så ur privacy-synpunkt finns det en viss fördel i att bara exportera en transaktionslista eller en lista av bitcoinadresser istället för en public key.

Jag fattar! Just i det avseendet känner jag mig inte så orolig att någon kommer kunna se de adresser jag skapar i framtiden. Eller så här; klart det hade varit bättre om det gick att undvika men den komfort det kommer innebära vad gäller mina skatterapporter anser jag att det får vara värt att kompromissa på. Åtminstone med den information du presenterar, risken är inte katastrofal.

Tack för svar!

1 gillning