Deklarera flera år bak

Hej
Har du Fått någon uppdatering. Det blir intressant vad skatteverket säger.

Enligt min tolkning om självrättelse är att du inte kan bli åtalad för någon brott. Men i detta fall kan ett skattetillägg dömas ut då skatteverket gick ut med ett pressmeddelande om generelkontroll 2019 angående kryptohandel. Detta medför enligt en ny lag som tillträdde 1 augusti 2018 att man har 2 månader på sig efter pressmeddelandet gick ut att komma in med en självrättelse. Ifall tidsfristen löpt ut och man sedan kommer in med en självrättelse kan skattetillägg fortfarande dömas ut. Tillägget brukar ligga på 40% av skatten.

Jag hoppas vi kan höra hur det har gått för @Zero

Om inte annat så finns det ytterligare en chans för er att få svar på era funderingar då jag själv begärt omprövning från 2017 och framåt.

Just nu sitter jag och avvaktar att få en handläggare tilldelad min omprövning, jag lämnade in min begäran för ca en knapp vecka sedan. Jag räknar väl rätt kallt med att jag inte kommer se något hända förrän tidigast juni.

Rörande det där med skattetillägg eller inte var (och är) jag rätt förvirrad över huruvida det gäller eller inte; jag hittade inget angående generell kontroll av kryptovalutor när jag försökte söka igenom deras webbplats, men @Vany du får gärna länka till det där pressmeddelandet (även om det inte kommer ha någon praktisk skillnad).

Nåväl, just nu är det mest en blöt filt som jag lever med eftersom jag inte vet vad jag kan förvänta mig kommer hända härefter. Jag hör av mig när jag får återkoppling från Skatteverket.

Hej @nonulls

Hittade dessa trådar på nätet. Har inte hittat själva generell kontroll på skatteverkets hemsidan dock.

https://www.skatter.se/?q=node/8202

1 gillning

Hej,

Mycket intressant tråd då även jag sitter i lite samma skor. Men jag har ett annat problem, vissa av dom exchanger jag använt finns inte kvar längre och jag har ingen data sparad från försäljningar på just dessa ställen. Så jag känner mig mycket osäker på vad som kommer hända då man inte kan bevisa en del av transaktionerna.
Som tur är rör det sig om mindre summor, men är ändå nått som kommer bli ett problem för mig. Nån som har nån aning om hur man kan hantera detta?

/GSXswe

Det finns inte så mycket nytt att säga från min sida. Det har varit fortsatt tyst och inga spår sedan den avskannade dokumentationen laddades upp på Skatteverkets Mina sidor går att finna i deras plattform. Jag inväntar slutbeskedet på deklarationen. Om de hinner med att behandla ärendet och inte kräver in ytterligare dokumentation så är det nog möjligt, annars kommer det nog att dröja. Om de vill ha ytterligare underlag så gissar jag att den fulla transaktionshistoriken är av värde, vilket skulle gå att jämföra med en vanlig skattekontroll. Denna dokumentation har jag också tillgänglig, men stackars den som ska kontrollräkna manuellt (det vill säga utan Koinly eller någon annan plattform som kan ta fram exakta SEK värden av en kryptotransaktion vid en viss given tidpunkt bakåt i tiden).

Jag vill också säga att jag gör det här, och också delar med mig av mina erfarenheter och metodik, då det gynnar legitimiteten av kryptosfären i stort om folk tar sitt juridiska ansvar. Det är lite trist att se inlägg här i tråden som handlar om metoder att kringå Skatteverkets regler och de lagar vi bygger ett samhälle på. Lika trist är det att se att ingen moderator steppar in och hanterar inläggen. Det räcker med att poängtera att det strider mot forumets regler. För det gör det väl, @D.H ?

Angående inlägget som @Vany gjorde om generell skattekontroll, specifikt inriktad mot kryptovalutor, så är jag väl medveten om denna och är fullt redo att ta konsekvenser av eventuella viten. Det kommer nämligen inte handla om några stora summor. Den energi jag lagt på självrättelsen står inte alls i paritet med de ganska marginella belopp jag handlat för. Det känns heller inte svårt att åtminstone moraliskt försvara varför man inte agerat tidigare. 2017, när jag började (som så många andra) var det här knappt en fråga och Skatteverket visste väl inte heller hur de skulle betrakta handeln. 2018-2019 var svarta år för hela kryptovärlden. Jag satte hela innehavet på plattform för automatisk balansering (som gjorde väldigt många trades) och värdet på innehavet minskade till ett värde jag inte ens brydde mig om. Hade jag tappat bort nycklarna hade jag inte brytt mig. Jag såg det inte som en tillgång. Sen vände allt och jag ser nu hur det här kan börja spela roll för min ekonomiska framtid. Därför är det dags att börja göra rätt och jag hoppas att fler följer efter. Det gynnar som sagt både er själva och det som det här “projektet” försöker att skapa.

@GSXswe Jag har också bedrivit viss handel på en plattform som dött (Cryptopia) och i mina loggar i Koinly har jag en transaktionspost UR Bitfinex (withdrawal) till Cryptopia och sedan en post TILL Bitfinex (deposit) från Cryptopia där i alla fall värdet av transaktionen stämmer överens. Jag gör en förlust på en tusenlapp mellan dessa transaktioner, så min handel på Cryptopia gick i alla fall inte så bra. Exakt vad jag handlade med vet jag inte, men totalen räknar Koinly ändå med i skatteuträkningen och den ger inga fel i transaktionshistoriken, så jag tycker ändå att jag varit så öppen jag kunnat här.

@Zero Samma här, har ett antal trades på Cryptopia, är mest förlust affärer men ändå. Har även två andra exchanger som stängt pga diverse olika saker, så för min del saknas det en del små transaktioner. Men alla stora kan jag i alla fall bevisa så jag hoppas så klart att jag kan få till det ändå i slutända. För man vill ju göra rätt för sig. :slight_smile: Är inte på G riktigt än på att ta ut allt, men jag har drygt 1år på mig tror jag? Började handla 2017 så jag antar att så länge jag kommer in med en rättelse tills nästa år så är jag på det gröna?

Det får nog bedömas lite från fall till fall, det som står i de mycket kortfattade reglerna är “Inga olagligheter som kan göra att vi som driver forumet hamnar i trubbel. Alltför stötande material kan också tas bort.”. Generellt sett så försöker jag vara rätt så tillåtande, så att ha åsikter om t.ex. skatters vara eller icke vara är helt ok, men kommer man in på rent uppmanande till att begå brott så är det förstås mer tveksamt.

Rapportera gärna de inlägg det gäller så kollar jag på det!

Hmm, om man ska göra en självrättelse till Skatteverket så förstår jag det rätt att om jag gör en självrättelse mitt i 2022 så får jag rätta från år 2016 och fram tills 2022? Är lite luddigt skrivet tycker jag? :slight_smile:

I sådana fall kan jag vänta med min självrättelse till nästa år utan problem om jag vill rätta från 2017 och framåt? Vill göra allt rätt så man inte gör nån onödig tabbe. :slight_smile:

Jaha, då sållar jag mig till skaran ovan. Jag ämnar göra rätt för mig nu, och då vill jag ha ren historik så inget kommer och biter en i baken sedan. Det handlar visserligen om struntsummor 2017-2018 och är rena förlustaffärer då det enkom i slutändan blev FOMO och shitcoins som gick i graven, samt tveksamma börser (Bitgrail, Cryptopia) där mycket av kryptot försvann. Onekligen är det nog en del som känner igen sig. Jag har inte ens koll på vilka withdrawals som gick till dessa börser om jag skall vara ärlig. Åh härliga början av 2018… haha. I mitten av 2019 tog dock intresset fart igen och jag handlade lite olika krypto och alla dessa transaktioner finns det underlag för. Det är också dessa transaktioner och köp som “gjort pengar” i dag.

Jag använder Koinly på tips ovan. Balanserna stämmer i dagsläget, och i regel stämmer transaktionerna väldigt bra - det är ett par mindre transaktioner som tycks saknas och grundar sig i den lilla handeln 2017-2018 (några tusentals kronor) med en liten mängd krypto som fanns kvar sedan dess. Blir kanske besvärligt vid kontroll? Jag vet inte. Jag har i alla fall läst in det jag har och kan från de börser som finns kvar - via API och manuellt uttag, så jag vet inte hur mycket mer man skall eller kan göra.

Jag har exvis inte för avsikt att göra några avdrag för 2018 då det inte handlar om några större summor, men jag vill ändå redogöra för min handel i den mån jag kan för att ha historiken ren nu när jag gör en större vinst 2021. Det är OK med skattetillägg för 2019 för min del, så länge allt blir grönt hos SKV. Öppna och rena händer, full disclosure!

1 gillning

Jag skulle inte rekommendera att man väntar. Självrättelse gäller bara om du lämnar in uppgifterna innan skatteverket kommer på det. Om skatteverket har påbörjat ett ärende eller kontakta dig så kan du inte göra en självrättelse. Sedan är preskriptionstiden 6 år efter taxeringsåret. Är beloppet som behöver skattas större än 10 basbelopp under ett år är preskriptionstiden 10år då det kan räknas som grovtskattebrott.

1 gillning

Superkort lägesrapport: Min självrättelse, som lämnades in i februari, har inte använts som underlag för årets slutgiltiga deklaration från Skatteverket. Det hade jag knappt räknat med heller men samtidigt är det väldigt svårt att veta vad nästa steg faktistk är och när det kommer att ske. Antingen sitter jag still i båten eller ringer dem och frågar.

Samma sits här, fast långt mycket senare inlämning; i maj istället för februari.

Jag kommer personligen sitta still i båten ett bra tag till. De är en myndighet och en del av deras uppgift är att hantera räkenskaperna för många folk, och jag är ganska övertygad om att det inte är en slump eller att de glömt/missat att de här ärendena faktiskt ligger obehandlade. Jag fick om inte annat en bekräftan på att de mottagit mitt ärende, med ärendenummer, så för min del är det bida tiden som gäller.

Sen håller jag med om att informationen är mer än knapphändig vad gäller nästa steg. Myndigheter kan vara rätt bra trubbiga när de vill.

@Zero, hur har det gått? Hört nått från Skatten?

För dom som undrar så kan jag meddela att jag deklarerade/rättade detta år obetald skatt sen 2017 (och åren däremellan till nu) från krypto.

Använde mig av Monetax för att hjälpa till att räkna ut exakt skatt då jag gjort en del trades sen 2017. Gick smidigt och efter det var fixat så skickade jag in rättelsen till Skatteverket. Tog ca 5-6 veckor pga av semestertider men har nu fått rättelsen godkänd och har betalat in skatten till Skatteverket.