Deklarera flera år bak

Hej!

Har köpt lite bitcoin och några andra coins runt 2017-2018 som jag bara låtit ligga. Inte mycket trading men kanske 20 transaktioner eller något.
Valde dumt nog att inte redovisa det för skatteverket och lät bara coinsen ligga i wallet och på exchange. Nu i dessa goda tider har jag lust att sälja lite av coinsen och ta ut dem. Vill då också göra rätt för mig men blir orolig för hur skatteverket ser på att man skickar in uppgifter om köp/sälj av crypto flera år i efterhand.

Någon som har erfarenhet av detta? Blir det någons straffavgift och isåfall hur mycket?

Tack på förhand.

Hej JKB!

Jag sitter i exakt samma sits som du (2017-2020 missad deklaration) och har luskat lite.

Du kan göra något som heter “Självrättelse”.(https://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbaka/skattetillaggforprivatpersoner/sjalvrattelseavinkomstdeklaration.4.3684199413c956649b5786f.html)

Det befriar dig från straffavgifter då du själv påpekar och korrigerar felen innan Skatteverket misstänkt något fel. Som jag förstått det är du då lagligt skyddad från straffavgifter om det inte handlar om grovt skattebrott.
Du måste göra en självrättelse för varje år.

Det lättaste är att använda https://koinly.io/ då dom är den enda skattetjänsten för crypto som ger färdiga K4-rapporter att skicka in till Skatteverket. Är på jakt efter någon rabattkod så hojta om du hittar någon.

Dom har olika tiers för olika mängd transaktioner. Om all dina köp skedde under ett år och du är under 1000 transaktioner är Koinly ett lätt sätt för att få allt tillrätta.

Jag har skrivit till supporten kring huruvida en subscription köpt för 2021 gör det möjligt att generera för tidigare år också eller om varje köp är årsspecifikt men inte fått svar än.

Vi kan diskutera vidare här så kan andra ta del av det eller flytta över till nån privat kanal för att diskutera mer i detalj.

Hoppas vi lyckas få allt det här tillrätta!

Toppen!

Låter ju som att vi ska kunna lösa detta hyfsat smidigt då :slightly_smiling_face:
Jag mailade faktiskt dem precis samma fråga igår. Har även sett att coinpanda har ett “limited time offer” som inkluderar 5 år bak i tiden: https://coinpanda.io/pricing/
Men Koinly verkar ha varit med i gemet längre och ger i alla fall mig ett bättre intryck. Vi får avvänta och se vad de svarar. Ska också se runt efter rabattkoder.

Ja detta är nog intressant för många så vi kan ju hålla det här till en början i alla fall.

Gott att ha en kamrat i det här!

Wow. Inte hört om Coinpanda förut. Med det erbjudandet och att dom verkar uppdatera FAQ rätt ofta är jag ändå villig att testa på dom.

Där är min ref som jag fick tag på precis. $15 off för oss båda så det är ju något iallafall.

Ger uppdatering här när jag läst in alla API:er

@jkb Uppdatering:

Lyckades komma i mailkontakt med grundaren till Coinpanda, norrmannen.
Han intygade att erbjudandet gäller för alla år bakåt (precis vad vi behöver) så jag köpte Satoshi-versionen för 2020 rakt av för $189. Kändes oslagbart för 4 år av deklarerande.

Det stora kruxet är att dom inte än kan generera K4-rapporter som Koinly kan.
Han sa att dom jobbar på det just nu och lansering är påväg. Han intygade att han visste att april är deadline för deklaration för oss och ska prata med teamet imorgon bitti.

Plattformen är väääldigt seg just nu med inläsning av API:er och uträkning men dom ska tydligen flytta över till större servrar redan nästa vecka.
Hade inte förväntat sig bull-market med så högt tryck så snabbt.

Har en bra känsla av mailandet och direktkontakt med grundaren ställer mig väldigt positiv till dom.

Jag kanske missförstår, men om du “bara låtit coinsen ligga” så har du ju inte gjort något fel. Det är först när man säljer dem man behöver deklarara. Men du kanske både köpte och sålde.

Jag behöver med deklarera för tidigare år. Men är kritisk till dem här tjänsterna då dem får full insyn i hur mkt man köpt / sålt och hur mycket man har idag. Men visst är det ju väldigt bekvämt att få den här hjälpen!

Hallå J.S!

Ville bara dubbelkolla en sak. Är det alltså så att du inte behöver deklarera något förrän du tar ut pengar i FIAT? Alltså även om jag trade:ar kryptovaluta till kryptovaluta, köper med FIAT, säljer för USDT (eller andra kryptovalutor), så är det inget jag kommer betala skatt på förrän jag faktiskt realiserar vinsten i FIAT? Antar att det i vilket fall som helst är vettigt att hålla koll på alla transaktioner etc. som görs.

Krypto till crypto räknas som försäljning, så ja, alla sånna transaktioner behöver du deklarera.

Då kommer jag behöva betala skatt på “vinst” jag gör med mina trades inom krypto, trots att jag ännu inte tagit ut någon vinst i FIAT? Det kan ju bli ganska dyrt när man inte har för avsikt att ta ut vinster i FIAT de kommande åren :sweat_smile:

Någon här som HODL:ar + trade:ar veckovis och som inte tar ut vinster i FIAT? Hur gör ni med vinstskatten? Är det bara att bita i det sura äpplet och punga ut från andra inkomster? :thinking:

Du borde verkligen kolla in Rotki! https://rotki.com/

Det är ett open source projekt som försöker ge tillbaka privacy kring bokföringen av crypto.
Allt sparas bara lokalt på din dator. Ingenting skickas iväg till Rotki.

Behöver fortfarande rätt mycket jobb för att det ska bli riktigt användbart men fantastiskt initiativ.

Jag sitter i samma sits. Gjort väldigt mycket crypto-crypto trots att det var stablecoins.

Hoppas verkligen att den här lagen ändras inom några år och att ett stablecoin kan räknas som en faktisk valuta och inte ännu en crypto asset.

Tänkte dela de erfarenheter jag gjort den senaste veckan kring Koinly & co. när det gäller Skatteverkets självrättelse. Efter att under tidigare år ha experimenterat med bottar och annat så övergår transaktionerna mellan 2017-2018 till flera hundra. Jag har insett att jag inte orkar försöka räkna ihop dessa småtransaktioner utan får villigt betala för att någon av dessa plattformar gör det åt mig. Det har dock inte varit helt friktionsfritt.

Det visade sig ganska snabbt att något inte stämde med API-importerna i Koinly. Från Bitfinex saknades flera hundra transaktioner och det räcker med att några av dessa saknas innan hela sviten av transaktioner över åren blir knas. Annars är Koinly en mycket bra plattform. Du kan trampa runt i transaktionerna, redigera dem, kombinera dem och få en bra överblick innan man bestämmer sig för att lägga pengar på själva skatterapporten.

Testade sedan Coinpanda, som (enligt uppgift) också har färdiga K4-blanketter för en kostnad. Har man ett mindre antal transaktioner över året är dessutom blanketten gratis. Jag testade detta på 2020 där jag bara gjort några enstaka transaktioner, men ingen K4 kom till min mail (ja, jag har kontrollerat det noga!). Pratade med supporten och de visste inte vad problemet var, men kunde handla om någon nyligen gjort flytt av en server där de lagrar rapporter. I Coinpanda fungerade heller inte API-importen från Coinbase. Tillbaks till ruta 1.

Testade Cointracker.io och här flöt allt på väldigt bra. Alla API:er räknade rätt och det kombinerade resultatet i alla wallets överstämde med verkligheten. Bra start! Cointracker har dock inte någon speciell service för svenska medborgare och så K4 får man nog sy ihop själv ändå och det ville jag ju inte.

Det Cointracker har är dock en exportfunktion för alla transaktioner (oavsett källa) så att du kan få en kombinerad CSV. Denna kan man in sin tur importera i Koinly och därigenom få fram en transaktionslista som stämmer. Koinly har olika betalningsmodeller beroende på hur många transaktioner som gjorts och under några år låg jag väldigt nära 100 st (halva priset gentemot 1000st). I Koinly kunde jag därför ta bort (permanent, annars räknas de in) transaktioner som inte spelade någon roll för skatteuträckningen. Det kunde till exempel vara rena flyttordrar mellan Coinbase och Coinbase pro som gjorts för att minska avgifterna för köp. Dessa var bara poster som tog plats, men inte räknades som köp eller sälj. Värt att nämna i det sammanhanget är att man måste koppla ur API-synken för annars kommer posterna att synkas tillbaks.

En frustration var också att om man loggar in i Koinly via Coinbase så går det inte koppla bort synken från Coinbase. Jag stängde av den och gjorde mina ändringar men när jag loggade in igen nästkommande dag så sattes synken igång igen och tog tillbaks alla mina ändringar. Det kan vara jag som gjort något knäppt här när jag först signade upp, men jag var tvungen att signa upp via Google för att det här skulle sluta. Som tur var hade jag inte köpt några skatteblanketter ännu.

Så, till slut har börjat få ordning på detta. Det känns viktigt, för jag vill inte att detta ska bita mig i baken den dag det shitcoin man satsat alla kort på har åkt till månen och man vill casha ut. Hoppas det var till nytta för någon. Nu ska jag skriva ut allt och skicka in. Förhoppningsvis får man tillbaks några kronor på skatten (det har ju inte gått vidare bra) så att lite av kostnaden till Koinly kan täckas in.

3 gillningar

Fantastiskt bra och detaljerad information @Zero. Kommer säkert att hjälpa flera.

Jag fortsätter att dokumentera, mest för min egen del men också för att det är svårt att hitta andras erfarenheter av självrättelse i den här sfären när man googlar.

Idag kommer jag att lämna in en lunta till mitt lokala skattekontor. Enligt Skatteverkets hemsida behöver följande finnas med i självrättelsen:

• Att du begär omprövning.
  • Att du rättar ett tidigare fel och nu redovisar tidigare oredovisade inkomster eller justerar felaktiga avdrag.
  • Ditt namn, personnummer och gärna telefonnummer.
  • Vilka inkomstår rättelsen gäller. Den normala efterbeskattningstiden är 5 år, vilket innebär att du under 2021 bör lämna en självrättelse för de oriktiga uppgifter som du har lämnat för inkomståren 2015–2019. Observera att om du har lämnat en oriktig uppgift som medfört att du har undanhållit stora belopp från beskattning ska du även rätta detta för inkomståren 2010–2014. Anledningen är att du kan ha gjort dig skyldig till grovt skattebrott och preskriptionstiden för det är 10 år. Genom att rätta felen läker du även det eventuella skattebrottet. Detta är aktuellt om den undandragna skatten är minst 10 prisbasbelopp per år (10 prisbasbelopp år 2014 motsvarar 444 000 kronor).
  • Vilket land du har haft oredovisade tillgångar i.
  • Var pengarna förvaras - till exempel bank, försäkringsbolag eller annat.
  • Vad det är för typ av placering - till exempel bankkonto, depå eller utländsk kapitalförsäkring med tillhörande kontonummer.
  • Sammanlagt värde på dina tillgångar för varje år som självrättelsen avser.
  • En sammanställning av dina inkomster, gärna utformad som i avsnitt 2 ovan.

Jag skickar därför med:

• Ett väldigt kort brev med mina personuppgifter, att jag begär omprövning efter självrättelse gällande oredovisad handel med värdepapper (kryptovalutor), vilka år det gäller (2017-2019), att jag inte kan specificera land då detta gäller digitala plånböcker samt vilka bilagor jag bifogar.
  • En sammansällning som fyllts i via denna blankett. Det är inga konstigheter - man summerar helt enkelt alla fält från K4:ans vinst- och förlustfält (om man får ut flera K4 från Koinly efter att ha gjort många transaktioner) och skriver in detta per år. K4 skriver ut vilket fält (7.5 respektive 8.4) som ska användas i sammanställningen.
  • Alla K4-blanketter som jag fått ut från Koinly. Om man har gjort många transaktioner under ett år, med flera olika kryptos, så blir det flera blanketter under ett och samma år.
  • En sammanställd balans av hur innehavet såg ut i slutet av varje år. Denna går också att få ut via Koinly.

Jag följer upp här hur det går.

2 gillningar

En kort uppdatering: Sedan jag lämnade in självrättelsen har Skatteverket inte gjort några försök att kontakta mig men i e-tjänsten under Skatter och deklarationer >> Inlämnade deklarationer så ser jag att mina papper blivit inlagda som inskannade K4-bilagor med förtryckt löpnummer för varje bilaga. Tidsstämplarna är samma dag jag lämnade luntan till det lokala skattekontoret. Alla K4 ligger under inkomstår 2019, trots att jag lämnat in 2017, 2018 och 2019. Inget konstigt tror jag. Jag vet inte vad jag ska förvänta mig som nästa steg. Resultaten är ju avdragsgilla så i något läge borde uträkningarna dras av från deklarationen (samtliga år har varit förluster). Om det görs detta år eller nästa får vi se, men ärendet ska säkert hanteras manuellt. Skatteverket har kanske lite att göra just nu :slight_smile:

1 gillning

Tack för att du delar med dig, mycket intressant!

Jag har testat Koinly och jag får det att gå ihop skapligt med den bok jag själv fört manuellt i excel. Jag hade bara 2 försäljningar för 2020 så jag valde att inte köpa k4 vilket hade kostat 1000 kr. Jag hade nog upp mot 1000 transaktioner, dels småköp och sen förflyttningar mellan egna wallets. Det var lite fix för att få ihop det, fick ansluta rätt många wallets och vissa med api och vissa läsa in exporterade csv.

Så jag använde de mest som en reality check. Fördelen med den att den får med allt småtjafs som coinbase “earn” där man får $6 i nått shitcoin som jag direkt växlar till bitcoin. Dessa har jag i manuella “bokföringen” inte tagit med då de inte påverkar inköpspriset ens i 10e decimalen.

Jag är nyfiken att höra om det är några som “vågar” låta bli att blanda in skatteverket i sina förehavanden? Om man handlar p2p (non KYC) så borde de vara extremt svårt för myndigheter att spåra vad man gör. Däremot, om det i framtiden skulle komma att handla om betydande belopp, så får man väldigt svårt att förklara var pengarna kommer ifrån, om man ska få in dem i fiat igen.

Jag ser det som en högst relevant alternativ att om 20 år bosätta sig i portugal ett år och där sälja och köpa tillbaka hela innehavet för att på så vis eliminera all eventuell skatt. och få ett nytt inköpspris =)

Mycket bra info i denna tråd!

I januari började jag själv bygga en liknande platform som Koinly och Coinpanda efter jag insåg vad krångligt det är med beskattningen. Har köpt och sålt krypto i några år nu. Platformen heter Divly.

Projektet är i ett mycket tidigare fas men ni får gärna testa den gratis om det hjälper er. Då slipper ni betala för flera år bakåt. Skriv till oss i chatten på hemsidan så fixar jag det. Om vi inte har rätta integrationer så sätter vi gärna upp det åt er. Vi är bara glada för att få feedback och kunna hjälpa folk på traven.

Följer den här tråden med intresse, då jag går i tankar på att göra en självrättelse för inkomståren 2017-2018. För min del rör det sig bara om något dussintal krypto-till-krypto-transaktioner (shitcoins) under de två åren, och den undandragna kapitalvinstskatten från dessa transaktioner kan sammanlagt räknas i hundralappar. Har haft mina tillgångar liggandes i olika wallets sedan dess, och värdet på dessa har nu växt till betydligt saftigare belopp. Tänker att det definitivt är värt besväret att göra en självrättelse så att jag har deklarerat mina tillgångar samt betalat skatt på tidigare transaktioner inför en eventuell (stor) avyttring i framtiden. Lite extra jobb bara, men jag blir ändå lite nojig av att ha och göra med Skatteverket. Inte för att jag tror att de är särskilt intresserade av “sätta dit” en smålirare som jag, men ändå…

Uppskattar informationen som @Zero har delat med sig av hittills. Som sagt, det är svårt att hitta andras erfarenheter av detta på nätet.

Någon som vet något om eventuellt skattetillägg vid en självrättelse? Vill nämligen minnas att Skatteverket för ett par år sedan gick ut med information om en “särskild kontroll” när det gäller kryptovalutor. Sedan klurar jag på om man ska skicka in allt underlag man har använt för att fylla i K4-blanketterna? T.ex. kontoutdrag, lista över alla transaktioner osv.

1 gillning

Hej!

Finns det någon uppdatering hur det har gått efter självrättelsen?