Tänkte dela de erfarenheter jag gjort den senaste veckan kring Koinly & co. när det gäller Skatteverkets självrättelse. Efter att under tidigare år ha experimenterat med bottar och annat så övergår transaktionerna mellan 2017-2018 till flera hundra. Jag har insett att jag inte orkar försöka räkna ihop dessa småtransaktioner utan får villigt betala för att någon av dessa plattformar gör det åt mig. Det har dock inte varit helt friktionsfritt.
Det visade sig ganska snabbt att något inte stämde med API-importerna i Koinly. Från Bitfinex saknades flera hundra transaktioner och det räcker med att några av dessa saknas innan hela sviten av transaktioner över åren blir knas. Annars är Koinly en mycket bra plattform. Du kan trampa runt i transaktionerna, redigera dem, kombinera dem och få en bra överblick innan man bestämmer sig för att lägga pengar på själva skatterapporten.
Testade sedan Coinpanda, som (enligt uppgift) också har färdiga K4-blanketter för en kostnad. Har man ett mindre antal transaktioner över året är dessutom blanketten gratis. Jag testade detta på 2020 där jag bara gjort några enstaka transaktioner, men ingen K4 kom till min mail (ja, jag har kontrollerat det noga!). Pratade med supporten och de visste inte vad problemet var, men kunde handla om någon nyligen gjort flytt av en server där de lagrar rapporter. I Coinpanda fungerade heller inte API-importen från Coinbase. Tillbaks till ruta 1.
Testade Cointracker.io och här flöt allt på väldigt bra. Alla API:er räknade rätt och det kombinerade resultatet i alla wallets överstämde med verkligheten. Bra start! Cointracker har dock inte någon speciell service för svenska medborgare och så K4 får man nog sy ihop själv ändå och det ville jag ju inte.
Det Cointracker har är dock en exportfunktion för alla transaktioner (oavsett källa) så att du kan få en kombinerad CSV. Denna kan man in sin tur importera i Koinly och därigenom få fram en transaktionslista som stämmer. Koinly har olika betalningsmodeller beroende på hur många transaktioner som gjorts och under några år låg jag väldigt nära 100 st (halva priset gentemot 1000st). I Koinly kunde jag därför ta bort (permanent, annars räknas de in) transaktioner som inte spelade någon roll för skatteuträckningen. Det kunde till exempel vara rena flyttordrar mellan Coinbase och Coinbase pro som gjorts för att minska avgifterna för köp. Dessa var bara poster som tog plats, men inte räknades som köp eller sälj. Värt att nämna i det sammanhanget är att man måste koppla ur API-synken för annars kommer posterna att synkas tillbaks.
En frustration var också att om man loggar in i Koinly via Coinbase så går det inte koppla bort synken från Coinbase. Jag stängde av den och gjorde mina ändringar men när jag loggade in igen nästkommande dag så sattes synken igång igen och tog tillbaks alla mina ändringar. Det kan vara jag som gjort något knäppt här när jag först signade upp, men jag var tvungen att signa upp via Google för att det här skulle sluta. Som tur var hade jag inte köpt några skatteblanketter ännu.
Så, till slut har börjat få ordning på detta. Det känns viktigt, för jag vill inte att detta ska bita mig i baken den dag det shitcoin man satsat alla kort på har åkt till månen och man vill casha ut. Hoppas det var till nytta för någon. Nu ska jag skriva ut allt och skicka in. Förhoppningsvis får man tillbaks några kronor på skatten (det har ju inte gått vidare bra) så att lite av kostnaden till Koinly kan täckas in.