Deklarationsdags

Hej!

när man deklarerar på k4 digitalt på skatteverkets e-tjänst så kan man inte ange mindre än 1 hel bitcoin för varje transaktion. Däremot ska man ange det korrekta för varje transaktion i “övriga upplysningar”.

Tack och lov har jag för 2020 bara 2 försälningar. Men hur gör ni som har fler? Man får numrera transaktionerna i k4:an och sedan ange beloppet för respektive numrerad transaktion.

Den överskattar ju skatten kraftigt i beräkningen, men jag antar att det korrigeras då manuellt när någon läser de övriga upplysningarna? Någon med erfarenhet?

Det är en konstig metodik och det är ju uppenbart att Skatteverket inte hängt med. Men de har löst ett problem som egentligen inte har någon bäring på skatteuträkningen på ett klumpigt sätt, that’s it. För skatteuträkningen blir ju riktig: du anger vad värdet var i SEK när du anskaffade valutan och vad värdet var i SEK när du sålde av det, eller bytte mot annan krypto. Det som blir konstigt är rimligheten om en person ska efterkontrollera om de uppgifter du skickar in stämmer. “Sålde du verkligen 1 bitcoin för så där lite pengar? Aha nej, det var en betydligt mindre andel, står det under Övriga upplysningar”.

Sen är det inte varje transaktion du behöver ange i K4, utan de summerade transaktionerna för varje enskild valuta. Om du sålt eller växlat BTC vid två tillfällen till något annat så behöver du bara lägga in en rad om du summerar ihop transaktionerna, oavsett om det är BTC till ETH en gång, och BTC till USDT en annan. Men det var säkert inte det du menade med “numrera transaktionerna”. Jag har inte heller speciellt många transaktioner under 2020 men de är fler än de 3 rader jag lägger in i K4 (=3 olika valutor som jag avyttrat, under kanske 7 olika tillfällen) och de tre valutornas antal/exakta värde som avyttrats för jag in under Övriga upplysningar.

Jag ska säga att jag inte heller är erfaren, men efter att ha deklarerat flera år bakåt med så hög noggranhet som möjligt så tycker jag mig se hur det är tänkt att fungera.

EDIT: En korrigering och förtydligande! Du bör kombinera dina försäljningar med vinster för sig och förluster för sig. Så om du har två försäljningar av BTC där både gav vinst så är det 1 rad i K4 men om det är 1 vinst och 1 förlust så är det två rader.

Eftersom vinster och förluster för kryptovalutor inte får kvittas mot varandra fullt ut måste du redovisa vinster för sig och förluster för sig. Du summerar ditt totala försäljningspris och ditt totala omkostnadsbelopp för de vinster du haft under året och redovisar mellanskillnaden som vinst under avsnitt D på bilaga K4. Sedan summerar du ditt totala försäljningspris och ditt totala omkostnadsbelopp för de förluster du haft under året och redovisar mellanskillnaden som förlust under avsnitt D på bilaga K4.

Har du 10 försäljningar BTC där fem är vinst och fem är förslust så är det alltså fortfarande bara två rader. Det kan dock bli väldigt många rader om man avyttrat många olika valutor med både vinst och förluster. För 2018 lämnade jag in fem K4-blanketter (papper = 7 rader per blankett).

1 gillning

Jaha! Det förklarar vad jag gjorde tokigt. Jag skrev in bitcoinpriseti SEK vid försäljningen. Men jag ska ange värdet i SEK. För som jag gjorde nu så skulle de va 50 kr skatt och blev typ 13000 kr :slight_smile:

Bra då blev det en gnutta mer rimligt, men ja, det finns lite mer att önska från deras system.

Har även pytteliten ränteinkomst från blockfi, men de lägger jag bara på ränteinkomster.

Sen antar jag att alla ränteutbetalningar på tex blockfi måste räknas in i omkostnadsbeloppen också…

Precis. När du får ränteinkomst så skattar du på det som normalt. Sen räknas det in i omkostnadsbeloppen så du slipper dubbelbeskattning.

1 gillning